- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS får uventet konkurrence på København-Stockholm

Svenske Skyways forventes i slutningen af oktober måned at etablere en ny flyrute mellem Stockholm-Bromma og København med tre daglige afgange, mens Cimber Sterling angiveligt følger efter fra sommerfartplanens ikrafttræden med et tilsvarende antal afgange. Dermed bliver Mansvell-selskaberne en konkurrent til SAS og Norwegian i lokaltrafikken mellem den danske og svenske hovedstad.

Der er årligt 1,2 millioner passagerer på flyruten mellem København og Stockholm-Arlanda, der traditionelt har været en del af “den gyldne trekant“ i SAS-trafikken mellem de tre skandinaviske hovedstæder.

Idet kommende vintertrafikprogramflyver SAS op til 14 hverdagsafgange på ruten, mens Norweigan vil udbyde fire daglige rundture mellem København og Stockholm-Arlanda.

Men inden længe forventes de to selskaber at få konkurrence fra en lidt uventet kant. Cimber Sterlings svenske søsterselskab Skyways har således søgt om start- og landingstilladelser i både Stockholm-Bromma lufthavnen og Københavns Lufthavn til en ny rute mellem de to lufthavne.

Tre hverdagsafgange i begyndelsen

Der vil i givet fald være tale om tre hverdagsafgange med opstart den 31. oktober 2011. Ifølge kilder i markedet vil Cimber Sterling supplere med et tilsvarende antal afgange fra sommerfartplanen, der træder i kraft i slutningen af marts måned 2012.

Cimber Sterling har nemlig for et par måneder siden søgt start- og landingstilladelser på samme rute, men har frigivet de ansøgte “slots“, da man angiveligt ikke har kunnet få trafikprogrammet til at hænge sammen.

Det kan derimod Skyways, der også har flere muligheder for at flytte rundt på de meget restriktive start- og landingstilladelser i Stockholms Bromma-lufthavn, da man i forvejen opererer et par indenrigsruter fra lufthavnen.

Således har Skyways søgt om og fået tildelt hovedparten af de nødvendige slots til opstart af ruten allerede den 31. oktober. Der bliver tale om en morgenafgang fra Bromma kl. 08.00 med ankomst 09.05 i Købehavn. Her bliver således enafgang kl. 09.35 med ankomst i Bromma kl. 10.40. Herefter er det planen med enrundtur fra Bromma igen kl. 13.45 med ankomst 14.50 i København. Fra København flyves der tilbage kl. 15.20 med ankomst 16.25 i Bromma.

Dagens sidste Skyways-rotation er planlagt til at afgå fra Bromma kl. 16.55 med ankomst i København kl. 18.00, hvorefter flyet vender og returnerer kl. 18.30 med ankomst i Bromma kl. 19.35.

Udbud på op til 200.000 flysæder

Skyways har ansøgt omat operere ruten med et Embraer E145-jetfly, men har sidenhen ændret planer til at bruge et 50-sædersFokker F-50 fly på ruten. Dette af hensyn tilde restriktive betingelser i Bromma-lufthavnen, men også fordi der er meget ledig kapacitet på denne flytype i markedet.Cimber Sterling ventesfra sommerfartplanen at indsætte de velkendte ATR72 turbopropfly med 66 sæder på ruten.

Med et forventet trafikprogram påseks, og måske endda op til otte hverdagsafgange mellem København og Stockholm-Bromma, vil de to selskaber tilsammen kunne udbyde 200.000 flysæder på ruten årligt. Det svarer til lidt mere end 15 procent af det aktuelle samlede passagertal for SAS og Norwegian i den nuværende trafik mellem København og Stockholm.

”Jeg kan bekræfte, at vi arbejder aktivt for at kunne starte på ruten fra Bromma til København i løbet af vintertrafikprogrammet. Men der er begræsninger i Bromma, der betyder, at vi ikke blot kan udvikle vores forretning og flyve som vi vil,“ siger Peter Browall, der er Senior Vice President, Commerical & Business Development hos Skyways.

Han ønsker dogikke at kommentere Cimber Sterlings planer om at supplere på ruten, men siger dog. “Det er positivt at vi nu er under samme ejerskab, hvilket giver gode muligheder for at udvikle vore respektive selskaber i forskellige samarbejdskonstellationer. Lige nu ser vi på konkretemuligheder for at udvikle samarbejdet med Cimber Sterling.“

Tættere kommer man ikke på en egentlig bekræftelse af det planlagte samarbejde.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Cimber Sterling til selskabets mulige deltagelse i rutesamarbejdet med Skyways mellem København og Stockholm. Men den nuværende administrerende direktør Jacob Krogsgaaard sagde i sidste uge til CHECK-IN, at selskabet i løbet af seks måneder ville åbne nyeruter til destinationer, “som man ikke havde forventet“.

Skandinavisk luftfartskrig på vej

Med den formodede satsning fra Cimber Sterling og Skyways er der lagt op til enstørre skandinavisk luftfartskrig, da Flybe Nordic også har vist interesse for at etablere sig på ruten fra sommerprogrammet 2012. Netop Flybe Nordics interesse kan også være grunden til, at Skyways og Cimber Sterling aktivt forsøger at sikre sig en “first mover“ fordel på såvel slots i lufthavnen samt i markedet som helhed.

Tildelinger af start- og landingstilladelser for sommerprogrammet 2012 sker ved den kommende “slot-konference“, der åbner den 17. november i Singapore. På dette tidspunkt vil omfanget af den kommende skandinaviske luftfartskrig således blive kendt.

Stockholm-Bromma lufthavnen ligger ca. 7 kilometer fra centrum i den nordvestlige del af den svenske hovedstad. Lufthavnen er den tredje mest trafikerede i Sverige målt på antal operationer, der dog er begrænset til mindre og støjsvage fly.

Lufthavnen havde i 2010 et passagertal på lidt mere end 2 millioner, hvilket er en smule mindre end eksempelvis Billund Lufthavn. Der kan i dag flyves til 13 indenlandske destinationer fra Bromma samt til Bruxelles (Brussels Airlines), Helsinki (Finnair) og Aarhus (Sun-Air/British Airways) samt fra 31. oktober til Tallinn (Flybe Nordic).

SAS opererede frem til 1962 mellem København og Stockholm-Bromma,hvor manflyttede til den nyåbnede Arlanda-lufthavn. I 2003 forsøgteSAS at genoplive ruten medDash8 Q400-fly, men måtte lukke igen efter få år.

SAS og Norwegian flyver i dagbegge til Arlanda-lufthavnen, der ligger nær byen Märsta ca. 37 kilometer nord for Stockholm.