- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS: Februar som forventet

Lidt flere end to millioner rejste med SAS i februar, og belægningen faldt en smule samtidig med, at enhedsindtægterne var stigende.

Hos SAS – og mange andre flyselskaber – er februar sædvanligvis årets svageste måned med passagertal, der er lavere end de øvrige måneder. Det skyldes ikke alene, at der blot er 28 dage i måneden, men i ligeså høj grad, at det er midt i lavsæsonen, hvor efterspørgslen er på det laveste niveau i hele året.

Det var også tydeligt, da SAS torsdag kunne præsentere trafiktallene fra februar i år. Samlet rejste 2.031.000 passagerer med SAS, hvilket var 0,3 procent flere end sidste år. Passagertallet i rutetrafikken var uændret, mens der var 13,2 procent fremgang i charterproduktionen, der dog udgør en særdeles beskeden del af den samlede kapacitet.

Belægningen faldt med 0,2 procentpoint til 67,4 procent, hvilket ligger i den høje ende historisk set. Siden år 2000 har belægningen i februar svinget fra 56,9 procent og helt op til 68,4 procent. Trods faldet i belægningen var det alligevel en måned, der levede op til forventningerne, idet enhedsindtægterne steg med 0,3 procent korrigeret for valutaudsving.

“Trafikken i februar, en måned karakteriseret ved lav efterspørgsel, var på linje med vores forventninger. Vi bevæger os nu mod forår og sommer, hvor vi ser frem til at kunne byde flere passagerer velkommen ombord,” siger koncernchef Rickard Gustafson i en kommentar til trafiktallene.

Bekymrende regularitet
Endnu en gang var der vækst i den interkontinentale trafik, mens de europæiske og intraskandinaviske ruter gik en smule tilbage.

Det er dog en smule bekymrende at konstatere, at SAS atter er tilbage på den lave regularitet, der plagede selskabet i store dele af 2018. I februar gennemførte SAS 97,9 procent af flyvningerne, hvilket indikerer omkring 460 aflysninger ved en produktion på omkring 22.000 afgange. Det er marginalt bedre end februar sidste år, hvor regulariteten lå på 97,8 procent.

Februar har dog været præget af koldt og vådt vintervejr i Norge og Sverige, hvilket har influeret på regulariteten. Til gengæld havde SAS en punktlighed på 79 procent, hvormed fire ud af fem flyvninger nåede frem til destinationen til tiden eller senest 15 minutter efter tidtabellen.

 

Relaterede artikler:

SAS øger underskuddet i første kvartal

SAS havde laveste passagervækst i Norden

Atter mange aflysninger hos SAS