- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS fejrer EuroBonus-jubilæum med ekstra servering

I morgen kan loyalitetsprogrammet SAS EuroBonus fejre 20 års jubilæum. Et program, der i begyndelsen var både elsket og hadet, men som kunder og virksomheder i takt med stigende modenhed har taget til sig i større omfang. I alt 2,8 mio. medlemmer er kommet til siden programmets etablering i 1992.

Siden SAS i 1992 etablerede EuroBonus loyalitetsprogrammet, har det været elsket og hadet af mange. Men fredag den 27. april kan det populære kundeprogram fejre 20 års jubilæum.

Først og fremmest har de rejsende taget bonusprogrammet til sig. Point på kontoen, der kan bruges til bestilling af nye rejser eller varer i EuroBonus-shoppen har været og er stadig attraktivt.

Rejsebureauerne dannede sammen med Travel Managers og rejsebestillerne i de store virksomheder fra begyndelsen fælles front mod EuroBonus-programmet. Administration af bonuspoint på vegne af de rejsende har været en stor og for nogle umulig udfordring. Medlemskab af EuroBonus er nemlig personligt, og som sådan foregår dialogen mellem SAS og medlemmet også direkte og personligt.

SAS EuroBonus skabte kort efter introduktionen stor debat i medierne. Kritikerne mente, at SAS appellerede til “den indre svinehund“ ved at lokke de rejsende med frirejser og andre goder. Dermed kunne man i virksomhederne risikere, at rejsepolitikken blev sat ud af kraft, således at de rejsende medarbejdere lod sig lokke af de attraktive bonuspoint, fremfor at vælge det billigste flyselskab på rejsen.

I en stort opsat artikel i Dagbladet Børsen i efteråret 1992 hed det sig, “at bonusydelserne går i de forkerte lommer.“ Bonuspoint var fra SAS tiltænkt de rejsende, mens firmaerne, de rejsende var ansat i, mente at bonuserne burde udbetales til firmaerne.

Det fik senereMaersk Air´sdaværende administrerende direktør Bjarne Hansen til at sammenligne ydelserne fra SAS EuroBonus-programmet med en situation, hvor direktøren personligt og uden beregningville kunne få sin olietank fyldt op hjemme i kælderen i privaten, hvis Maersk Air købte meget flybrændstof hos olieselskaberne.

Netop Maersk Air introducerede dengang som modtræk til SAS et firmabonusprogram kaldet“Business Bonus“ programmet, og Lufthansa der endnu ikke var tæt forbrødret med SAS, lancerede “Corporate Mileage Dividend Plan.“

En måde at belønne loyalitet
Men markedet har sidenhenmåtte overgive sig. Bonus- og loyalitetsprogrammerne i luftfartener kommet for at blive og udvikles konstant.

SAS EuroBonus er samtidig blevet et af de stærkeste og mest anerkendte programmer blandt de europæiske luftfartsselskaber. I øjeblikket er der på globalt plan omkring 2,8 mio. medlemmer af SAS EuroBonus.

Det populære bonus- og loyalitetsprogram er samtidig blevet et af de stærkeste våben i SAS til at afvise et stigende antal konkurrenter. Der findes nemlig mange rejsende, der stadig planlægger deres rejser efter fly- og rutenumre med et “SK“ foran. Det giver nemlig bonus i sidste ende.

“Vi har med SAS EuroBonus fået en måde at belønne loyalitet. Ikke nødvendigvis gennem gratis rejser, men at tilbyde flere services til dem, der rejser meget,“ forklarer Per Møller Jensen, der erVice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS.

Virksomhederne har opgivet modstanden
Mange større virksomheder har indenfor de seneste 10 år opgivet at administrere bonuspoint på vegne af medarbejderne. Oprindeligt valgte 8 ud af 10 virksomheder en rejsepolitik, hvoraf det fremgik, at optjente bonuspoint ikke måtte udnyttes privat.

Det viste sig besværligt at administrere, og da arbejdsmarkedet blev stærkt overophedet for 5 – 7 år siden, måtte mange virksomheder overgive sig. I kampen om at tiltrække de mest attraktive medarbejdere, var det ikke længere tidssvarende at sætte begrænsninger på medarbejdernes mulighed for at optjene point på baggrund af forretningsrejser, der ofte var gennemført med dyrebare fritidstimer om aftenen og i weekends.

I dag er det således reglen, at 8 ud af 10 virksomheder har givet bonusprogrammet frit til medarbejderne, således at der kan vælges, om optjente points kan udnyttes tilopgradering på rejser eller som betaling af ferierejsen. Sidstnævnte bliver dog en individuel sag mellem den enkelte og SKAT, da værdien af rejserne principielt skal beskattes.

“Jeg tror, at mange virksomheders rejsepolitik i dag er strikket så godt sammen, at det er bestemt, hvad der skal vælges. Enten en fast leverandør eller ‘best buy’ på dagen. Men mange virksomheder har fået et modent og mere nuanceret syn på SAS EuroBonus, idet der i dag er mindre fokus på gratisrejsen, hvorfor der er større accept af programmet,“ vurderer Per Møller Jensen.

Dermed er misundelsen næsten væk, og Janteloven fik ikke lov at sejre i denne sammenhæng.

Ekstra servering
SAS fejrer 20-års jubilæet med forskellige aktiviteter. I løbet af weekenden modtager alle Guld-kunder et tilbud, ligesom SAS har valgt 20 flyvninger på fredag den 27. april, hvor der bliver ekstra servering ombord.

Blandt de 20 udvalgte flyafgange er SK1507 fra København til London og SK909 fra København til New York. Udover lidt ekstra servering bliver der på hvert af de udvalgte fly trukket lod om 20.000 point, en hotelovernatning fra Scandic eller en weekend-billeje med Sixt.

Endelig vil gæsterne i lounges i lufthavnene i København, Oslo og Stockholm fredag blive budt på gratis fødselsdagskage.