- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS-fly kørte for langt på landingsbanen

En Airbus A320-200 fra SAS gennemførte den 11. maj en flyvning fra København til Hamborg som rutenummer SK1641, men piloterne havde tilsyneladende overset, at der var reparationsarbejder i gang på bane 05, hvormed flyet forlod hovedbanen for sent efter landingsafløbet.

Det var planen, at A320-flyet skulle have benyttet taxivej A6, men flyet var ikke i stand til at standse før, således at det blev nødvendigt at benytte afkørsel E6 i stedet. Det skriver The Aviation Herald.

I Hamborg Lufthavn er man i øjeblikket i gang med reparationsarbejder på den 3.250 meter lange bane 05/23. Bane 23 har været lukket for ankommende trafik siden den 12. april og frem til den 23. maj. Allerede den 5. april havde Deutsche Flugsicherung (DFS) udsendt en såkaldt NOTAM (Notice to Airmen, red.) til flyselskaberne og advisereT om de særlige forholdsregler ved bane 05, og den 2. maj blev der foretaget en ny opdatering, hvori det hed, at taxavejene A1, A3, A4 og A5 var lukket fra 2 maj til 1. juli.

Ryanair-fly fejlede også
DFS har den 17. maj beskrevet, at SAS-flyet først forlod banen ad E6, hvilket var lige umiddelbart foran reparationsarbejdet, hvor det var hensigten, at området mellem A6 og E6 skulle være en slags sikkerhedszone. Derfor var der heller ikke arbejdsfolk og udstyr i dette område.

Som det er tilfældet i den slags sager, skal DFS undersøge hændelsen, ligesom lufthavnen og de tyske luftfartsmyndigheder, Luftfahrt Bundesamt (LBA), er blevet orienteret.

Noget kunne tyde på, at informationen til flyselskaberne ikke har været tydelig nok, for en tilsvarende hændelse opstod den 15. maj, hvor et ankommende Ryanair-fly fra Barcelona, FR128, begik præcis den samme fejl. Denne hændelse undersøges også internt af DFS.

 

Relaterede artikler:

SAS-fly skal lande på taxivej

Kritik af SAS-piloter efter uheld i Oslo

Havarikommission vil undersøge SAS-uheld