- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS-fly på Antarktis

Et Boeing 737-fly fra PrivatAir i SAS-bemaling landede i går på Antarktis. Flyet havde forsyninger med til norske forskere.

SAS-flyene kommer langt omkring i verden. Men et fly i SAS-bemaling har aldrig været set på Antarktis. Det skete dog i går, daBoeing 737-700 flyet med registreringen HB-JJA fra schweiziske PrivatAir, der er malet i SAS-farverne, i går kl. 14:13 lokal tid landede på den 2,5 kilometer tykke is på Troll Airbase på Antarktis.

Flyet forlod Oslo-Gardermoen mandag aften kl. 20:42 med norske videnskabsmænd og udstyr om bord. Første etape af turen gik direkte til Tunis, hvor flyet landede kl. 00.08 natten til tirsdag. Efter en hurtig optankning forsatte rejsen kl. 01.33 til Cape Town, hvortil flyet ankom tirsdag kl. 12:22 lokal tid.

Herefter var der en tiltrængt overnatning og optankning, inden der onsdag morgen kl. 10:34 blev taget hul på sidste del af turen, der afsluttedes kl. 14:13 lokal tid med ankomsten på Troll Airfield.

Det er ikke første gang, at PrivatAir lander på Troll Airfield. Den 28. november 2012 skrev selskabet historie, da et Boeing 737-fly for første gang landede ved Troll. Kaptajn på flyet var i øvrigt danske Dennis Kær.

Flyet, der i går besøgte Antarktis, har SAS lejet for en periode af tre år. Det blev oprindeligt benyttet på ruten fra Stavanger til Houston, men blev sidenhen flyttet til København-Newark ruten, hvorfra det i øjeblikket har en pause, da det skal omkonfigureres med flere sæder og indsættes på den nye SAS-rute fra København til Boston.

Flybetjent siden 2005
Troll Airfeld ligger i området Dronning Maud Land, der er opkaldt efter den norske dronning, der regerede frem til 1938. Norge har siden 1939 gjort krav på området, og norsk lov er gældende i Dronning Maud Land, der et område på 2.700.000 kvadratkilometer, der ligger mellem 20 grader vestlig længegrad og 45 grader østlig længegrad.

Forskningsstationen Troll blev oprindeligt etableret af norske polarforskere i 1989-90, hvor der blev opført en bolig på 100 kvadratmeter, der kunne huse videnskabsmændene i sommerhalvåret.

I 2005 blev Troll udvidet med en isoleret bygning på 300 kvadratmater, således at den kunne bemandes hele året rundt. Samtidig blev Troll Airfield åbnet, så det var muligt at bringe forsyninger ind fra luften.

Der er tale om en 3.000 lang “bane“, der er blevet etableret ved, at sneen er fejet væk, alle ujævnheder er blevet fyldt med vand, mens sandlommer og eventuelle sten er blevet fjernet.

Frem til 2005 blev alle forsyninger samt personnel sejet med skib fra Sydafrika til kystområdet nord for forskingsstationen. Herfra skulle udstyr og forskere transporteres omkring 250 kilometer i ufremkommeligt terræn frem til Troll.