- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS flytter terminal i Hong Kong

Fra slutningen af oktober holder SAS flyttedag i Hong Kong International Airport. Selskabet flyver væk fra de asiatiske selskaber i Terminal 2.

På søndag den 30. oktober holder SAS flyttedag i Hong Kong International Airport. Det skandinaviske flyselskabs passagerer skal fremover foretage indcheckning i Terminal 1 i stedet for det fremskudte område i Terminal 2.

Siden SAS den 10. september sidste år åbnede ruten fra Stockholm-Arlanda til Hong Kong har der været et ønske om at komme over i Terminal 1, hvor kollegerne fra Star Alliance i forvejen holder til. Problemet var blot, at der ikke var ledig plads, da SAS etablerede Hong Kong-ruten.

“SAS blev oprindeligt placeret i terminal 2 i Hong Kong på grund af pladsmangel i terminal 1.  Nu er der åbnet en mulighed for os at flytte til Terminal 1, så den mulighed griber vi omgående,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Oversigt over terminalområdet i Hong Kong International Airport.

Oversigt over terminalområdet i Hong Kong International Airport.

I den nuværende Terminal 2 har SAS primært været i selskab med asiatiske lavprisflyselskaber. I gangområde “N” i Terminal 2 har SAS været placeret side om side med Air Explore, Aurora Airlines, Jetstar Japan, Jetstar Pacific, Myanmar National Airlines, Phillippine Airlines samt Vanilla Air.

Afgift finansierer udbygning
Flytningen af indcheckning fra Terminal 2 til Terminal 1 vil ikke have betydning for adgang til de øvrige faciliteter i lufthavnen. Således vil SAS-passagerer rejsende på Business Class eller i besiddelse af SAS EuroBonus kort af typerne Pandion, Diamond og Gold stadig kunne benytte Singapore Airlines-loungen ved gate 15 og Thai Airways/United Airlines loungen ved gate 40. Endelig er der også Plaza Premium Lounge ved gate 40, der tillige kan benyttes af passagerer med billet til SAS Plus.

Hong Kong International Airport er den 8. største lufthavn i verden med flere end 68 mio. passagerer i 2015. For et par måneder siden tog lufthavnen hul på et omfattende udbygningsprojekt, hvor der skal etableres en tredje landingsbane med tilhørende terminalfaciliteter, der får plads til 57 ekstra standpladser til fly. Projektet vil være færdigt i 2024, hvormed lufthavnen er dimensioneret til at håndtere 102 mio. passagerer og 607.000 årlige flyoperationer i 2030.

Den omfattende udbygning af Hong Kong International Airport, der indenfor en flyvetid på fem timer kan nå halvdelen af jordens befolkning, skal finansieres af de rejsende. Siden den 1. august i år har lufthavnen indført en passagerafgift, der skal dække de gigantiske omkostninger ved udbygningen. Afgiften skal betales af alle afrejsende passagerer med et beløb på 160 Hong Kong dollars (145 danske kroner) for Economy Class-passagerer og 180 Hong Kong Dollars (160 danske kroner) for passagerer rejsende på Business Class.

 

Relaterede artikler:

SAS i samarbejde med Hong Kong Airlines

SAS skriver et nyt kapitel i historien

SAS sparer 16 mio. kroner på Hong Kong-rute

SAS tvunget til at stoppe salg til Hong Kong

SAS åbner Hong Kong-rute