- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS håber på snarlig afgørelse i Aarhus-sag

EU-Kommissionen lægger op til at begrænse lufthavnenes støtte til ruteopstarter til to år og gøre aftalerne om støtte offentlige. SAS håber det vil føre til en afgørelse i den 12 år gamle sag om Aarhus Lufthavn og Ryanair.

I 2001 klagede SAS til det daværende Statens Luftfartsvæsen over Ryanair’s samarbejde med Aarhus Lufthavn, som var blevet indledt to år tidligere. SAS mistænkte lufthavnen for at give Ryanair nogle vilkår og priser, som var langt mere favorable end andre operatører i lufthavnen kunne få. Og som lufthavnens største operatør med mange daglige flyvninger til København, mente SAS ikke det kunne være rimeligt, at lufthavnen på den måde favoriserede en ny operatør.

I 2005 røg sagen videre til EU-Kommissionen og siden har der været meget stille. Nu håber SAS imidlertid, at der snart sker noget. Optimismen hos det skandinaviske luftfartsselskab skyldes, at EU-Kommissionen i et nyt forslag lægger op til der skal være fuld transparens omkring aftalerne mellem lufthavne og luftfartsselskaber. De vilkår ét selskab får, skal være kendt for offentligheden, myndighederne og konkurrenterne. Og sidstnævnte skal have mulighed for at få samme vilkår i lufthavnene.

Hvis EU-Kommissionen får medlemslandenes opbakning til opstramningen, håber SAS, at det betyder, at EU-Kommissionen vil sætte turbo på at få afgjort den bunke af omkring 30 sager om mistanke om ulovlige aftaler mellem lufthavne og luftfartsselskaber, som i dag ligger på kommissionens bord. En af disse sager er SAS’ klage over samarbejdet mellem Aarhus Lufthavn og Ryanair, som nu har stået på i 14 år.

”Vi forventer at EU-Kommissionen tager hul på de mange sager, som SAS og andre har klaget over. Og efterfølgende forventer vi at lufthavnene retter ind. Og hvis ikke de gør det, så er det vores klare forventning, at Trafikstyrelsen vil tage fat i dem,” siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør for public affairs og infrastruktur i SAS.

Kun rabat i to år
I dag kan en lufthavn give de såkaldte ruteopstartsrabatter i op til fem år til et selskab, der etablerer sig i en lufthavn. Omfanget af rabatterne og hvordan de enkelte aftaler er skruet sammen, er i dag en sag mellem lufthavnene og luftfartsselskaberne.

EU-Kommissionen lægger op til, at det fremover kun skal være muligt for lufthavnene at give ruteopstartsrabatter i op til to år. SAS håber at det også vil være med til at skabe en mere ”level playing field”. Selskabet har flere gange harceleret over den statsejede svenske lufthavnsoperatør Swedavia’s brug af opstartsrabatter til Wizzair og Ryanair i Malmø Sturup Lufthavnen. Efter fem år i Malmø trak Ryanair sig ud af lufthavnen, blot for at vende tilbage kort tid efter. Pausen betød, at man igen kunne få opstartsrabatter i fem år.