- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS har solgt Cimber-fly

SAS har solgt Cimbers 11 CRJ900-fly, som CityJet ikke ønskede at beholde efter købet af Cimber.

Som en del af salget af Cimber A/S til CityJet har SAS solgt de 11 CRJ900-fly, som Cimber A/S opererer for SAS. CityJet ønskede nemlig ikke på sigt at beholde de 11 fly, som er knap 10 år gamle.

Derfor har SAS nu solgt flyene videre til det britiske leasingselskab Falko Regional Aircraft Limited. Det oplyser leasingselskabet i en pressemeddelelse.

I løbet af 2017 vil CityJet modtage i alt 10 spritnye CRJ900-fly, som skal afløse de 11 Cimber-fly. I takt med at det sker vil Falko Regional Aircraft Limited skulle finde nye brugere til flyene. Det bliver sandsynligvis ikke det store problem, da CRJ-fly blandt andet bruges flittigt af regionalflyselskaber i USA, ligesom blandt andre spanske Air Nostrum og tyske Lufthansa Regional er store CRJ-operatører i Europa.

Falko ejer også de i alt 12 CRJ900-fly, som CityJet før købet af Cimber selv havde i produktion eller på vej i produktion for SAS. Det niende af de 12 fly er netop blevet leveret og forventes indsat på SAS-flyvninger til og fra primært Stockholm Arlanda inden for kort tid. De sidste tre fly vil blive leveret i de kommende uger, så alle 12 fly er klar når sommerfartplanen træder i kraft den 26. marts.

Når City Jet ikke ønsker at operere de 11 Cimber-fly, så hænger det sammen med, at flyene er udstyret med et ældre cockpit end City Jets egne 12 CRJ900-fly. Ved at hente helt nye fly ind får City Jet en homogen flåde med det samme cockpitdesign over hele linjen.

Ramt af vildfaren trailer
De CRJ900-fly, som nu er solgt til Falko og snart skal flyve for andre selskaber, fik SAS i 2008 og 2009 til erstatning for de Dash8-Q400 fly, som selskabet i 2007 valgte helt at tage ud af produktion. Det skete efter tre tilfælde med problemer med flyenes landingsstel. SAS fik i alt 12 CRJ900-fly til en god pris hos den canadiske flyproducent Bombardier, der både laver CRJ900 og Dash8-Q400 flyene.

I december 2014 købte SAS Cimber A/S og flyttede CRJ900-produktionen over i Cimber A/S, der tidligere havde opereret CRJ200-fly for SAS.

Et fly af de 12 fly blev totalskadet i forbindelse med en arbejdsulykke i Københavns Lufthavn sidste år, så flåden i dag kun tæller 11 fly. Et af de fly fik alvorlige skrammer i december sidste år, da flyet blev ramt af en vildfaren trailer. Det fly er nu ude til reparation, men indgår i handlen med Falko og dermed må man antage, at flyet forventes tilbage på vingerne på et tidspunkt.

Falko Regional Aircraft Limited leaser mere end 70 regionalfly ud til flyselskaber over hele verden. Tyngden ligger på Avro RJ100 og Avro RJ85 fly, men Falko har også ATR72-fly, Embraer-fly, Boeing 717-fly og Bombardier-fly i sin portefølje.

 

Relaterede artikler:

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet

CityJet bekræfter ordre på SAS-fly

Atter Q400-fly hos SAS

SAS indgår regional jet-aftale med CityJet