- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS har tabt op imod halvdelen af sit danske indenrigsmarked

På de to danske SAS-indenrigsruter til Aalborg og Aarhus har selskabet tabt op imod halvdelen af markedet på bare fem år.

(OPDATERET)

Det er ikke kun på flyrejserne til udlandet, at SAS kæmper en hård kamp mod indtrængende konkurrenter. Det er også tilfældet på de danske indenrigsflyruter, hvor SAS i dag betjener lufthavnene i Aalborg og Aarhus.

Men her er konkurrencen blevet hårdere. Det skyldes bl.a. at SAS siden marts 2004 har konkurreret med Cimber på indenrigsruten mellem Aalborg og København. Sidenhen kom Sterling Airlines til, og efter selskabet krakkede i oktober sidste år kom det norske lavprisflyselskab Norwegian på banen. Det har for alvor presset priserne på Danmarks største indenrigsrute. Også på ruten mellem Aarhus og København er der øget konkurrence, idet Cimber sidste år i august måned genetablerede sig på ruten efter nogle års fravær.

Og det kan mærkes hos SAS, der tidligere har haft monopol på de to indenrigsruter. Det skandinaviske selskab har i årets første syv måneder tabt ca. 18 % af sine passagerer på de to danske SAS-indenrigsflyruter svarende til lidt mere end 70.000 passagerer.

Den generelle tilbagegang i passagertallet for de to jyske indenrigslufthavne i Aalborg og Aarhus er i samme periode på samlet knapt 1 % svarende til 6.241 passagerer. Samlet havde Aalborg og Aarhus 634.614 indenrigspassagerer i årets 7 første måneder mod 640.855 året før. Det betyder, at SAS i år allerede har afgivet omkring 65.000 passagerer til sine konkurrenter.

SAS Aalborg Lufthavn

SAS har tabt halvdelen af sit indenrigsmarked

De seneste trafiktal dokumenter, at SAS lige nu har en markedsandel på samlet lidt mere end 50 % på de to indenrigsruter. For bare ét år siden var markedsandelen i stedet 88 % – og går man tilbage til begyndelsen af 2004, hvor SAS var alene på de to ruter, var markedsandelen på 100 %. SAS har således på bare fem år tabt omkring halvdelen af markedet på ruterne til Aalborg og Aarhus.

SAS har de seneste 12 måneder haft ca. 725.000 passagerer på sine to indenrigsruter til henholdsvis Aalborg og Århus samt på ruten fra København til Grønland. Heraf er ca. 250.000 passagerer relateret til Aarhus Lufthavn, mens den resterende knapt halve million passagerer i statistikken kan henføres til Aalborg Lufthavn. Den udbudte Grønlands-trafik – der også registreres som dansk indenrigs – udgjorde ca. 14.500 flysæder årligt indtil rutens ophør i september 2008.



SAS lukkede ved udgangen af 2005 indenrigsruten mellem København og Billund, idet ruten med ca. 130.000 årlige passagerer ikke længere var rentabel for selskabet. Et tocifret årligt underskud havde udhulet grundlaget for ruten.