- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS hemmeligholder ny langdistancekabine

SAS vil inden længe afsløre, hvordan de nye kabiner på langdistanceflyene vil se ud. Men et foto og en række detaljer er allerede sluppet ud.

I løbet af 2014 forventes SAS at præsentere det første langdistancefly i en helt nye kabineindretning. Det sker som et led i opgradering af langdistanceproduktet, således at de eksisterende langdistancefly kommer op på samme niveau som de fire nye Airbus A330-300 Enhanced fly, der leveres fra 2015 og fremad.

Flere personalegrupper i SAS har været repræsenteret i den arbejdsgruppe, der tog beslutning om de nye langdistancefly og som også har arbejdet med udseende og indretning af de nye langdistancekabiner.

Derfor er der efterhånden også sluppet en del informationer ud i småbidder, således at det nu er muligt at sammenstykke et billede af, hvad passagererne på langdistanceruterne kan forvente fremover.

Interessen går først og fremmest på det nye SAS Business produkt på langdistanceflyene. Her lader det til, at SAS går fra en 2-2-2 sædekonfiguration til 1-2-1 med full flatbed sæder, nye IFE-underholdningssystemer med større skærme samt adgang til WiFi ombord.

Farverne i kabinen holdes i sort, grå og den nye kommercielle lyseblå farve, mens panelet, der adskiller den forreste del af kabinen med galley-området vil være i en slags egetræs-look.

Det er også sluppet ud, at der vil være en særlig LED-belysning i loftet samt et gråt gardin forrest i kabinen og lyseblå gardiner i Plus og Go-sektionerne.

Foto præsenteret for investorer
SAS har tidligere oplyst, at opgraderingen af de nye kabiner vil finde sted i fire af de nuværende Airbus A330-fly samt tre Airbus A340-fly. Der spekuleres allerede i, hvilket fly, der bliver det første.

Et bud kunne være Airbus A340-flyet Torfinn Viking, som idriftsættes i løbet af foråret under registreringen LN-RKP. Flyet har tidligere tilhørt sydamerikanske LAN Chile og er lejet af SAS i en periode på op til seks år. A340-flyet ankom fra Santiago til Toulouse i slutningen af november måned sidste år, så der ville i givet fald have været god tid til at få opgraderingen på plads.

Alternativet kan være OY-KBC, der er et A340-fly under navnet Freydis Viking. Det er det næste langdistancefly i SAS-flåden, der i løbet af 2014 skal have foretaget et omfattende vedligeholdelseseftersyn (C-check, red.).

Selvom SAS holder kortene tæt til kroppen, valgte selskabet alligevel at offentliggøre et visualiseringsfoto ved en investorpræsentation for 10 dage siden. Dette foto bekræfter mange af de detaljer, der er sluppet ud undervejs.

“Vi kan endnu ikke bekræfte, at det kommer til at se ud som på det valgte foto. Vi ønsker heller ikke på nuværende tidspunkt at oplyse nærmere om model og udseende, samt hvilket fly, der står først i køen til den nye indretning,“ siger en hemmelighedsfuld pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Foto: Visualiseringsfoto af nye SAS Business langdistancekabine (fra investorpræsentation den 11. februar 2014)