- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS henter tidligere KLM-mand til toppost

For anden gang på tre år har der været byttedag på cheftaburetten i SAS’ finske produktionsselskab Blue1. 1. juni tiltrådte Theo Hermans topposten efter Mikael Wångdahl.

I al stilhed har SAS indsat en ny mand på topposten i datterselskabet Blue1. Navnet er Theo Hermans, og det er sådan set alt, SAS fortæller, i en meget kortfattet pressemeddelelse om sin nye administrerende- og driftsdirektør i datterselskabet.

Til CHECK-IN.dk er SAS dog mere gavmild med oplysningerne om den nye Blue1-topchef, der bl.a. har haft ledende poster i KLM og KLM Cityhopper:

“Theo Hermans skal stå for driften af Blue1 og forberede virksomheden på fremtiden. Vi er ved at udfase selskabets flåde af Boeing 717-fly, og denne proces vil være afsluttet ved udgangen af sommerens trafikprogram ultimo oktober,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, om de opgaver, der venter den nye chef.

En af de første opgaver, der venter Theo Hermans, bliver derfor at finde en erstatning for Boeing 717-kapaciteten, hvilket man allerede er ved at undersøge, oplyser Trine Kromann-Mikkelsen.

Fortid i KLM
Theo Hermans har over 25 års erfaring i luftfartsbranchen, primært inden for vedligehold, reparation og drift.

Den 57-årige hollænder beskrives i sit CV som en herre med vidtgående erfaring fra ledende stillinger i bl.a. KLM Cityhopper, hvor han var både teknisk- og flåde-direktør. Dertil har han været i Transavia Airlines som direktør for køb og logistik og senest konsulentvirksomheden VZM Management Services, der rådgiver flyselskaber.

Hermans har en teknisk bachelorgrad i flight operations engineering og en post bachelor i businessadministration.

To udskiftninger på tre år
Det er kun halvandet år siden, SAS sidst kunne annoncere en ny topchef for Blue1, hvor Mikael Wångdahl afløste Janne Hattula, der havde bestredet posten siden juli 2012.

Mikael Wångdahl tiltrådte som direktør i Blue1 i februar 2014. Dengang sagde Wångdahl, der kom direkte fra posten som driftschef i Estonian Air til CHECK-IN.dk, at målet var at gøre Blue1 til en attraktiv underleverandør for både SAS men også eksterne kunder.

Sidstnævnte er endnu ikke blevet en del af Blue1’s forretningsområde, og siden har det også været svært at se, hvor Blue1 er på vej hen.

Måske overtage SAS-fly
Det finske datterselskab, som blev produktionsselskab for SAS i 2012, har både været igennem en stor fyringsrunde og skåret knap halvdelen af flyflåden fra.

De tilbageværende fem Boeing 717-fly skal nu udfases. Hidtil har de officielle udmeldinger fra SAS dog været, at Blue1 skal overtage en håndfuld af SAS’ Boeing 737-600.

”Vi vil, at Blue1 skal være en regional jet-operatør, og vi arbejder på at etablere Blue1 som sådan. Jeg kan ikke kommentere i yderligere detaljer om denne proces eller de løsninger, vi arbejder på, men vi vil blive mere specifikke, når arbejdet skrider frem,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Pendle fra Holland
Det har ikke været muligt for CHECK-IN.dk at få et interview med Theo Hermans, der er bosiddende i Holland, hvorfra han vil pendle til Blue1’s hovedkontor i Helsinki.

Hermans forgænger i chefstolen hos Blue1, Mikael Wångdahl, bliver i SAS-regi, idet han fortsætter i SAS Gruppen på posten som vicedirektør for ekstern produktion. Denne post tiltrådte han den 1. april 2015.

Wångdahl startede i 2010 konsulentvirksomheden MW4YOU, hvor han rådgiver flyselskaber. Wångdahl er med sit exit fra Blue1-topposten indtrådt på posten som Blue1’s bestyrelsesformand.

Theo Hermans tiltrådte stillingen som adm. direktør og driftschef i Blue1 den 1. juni 2015.

Billede: Øverst, Theo Hermans, adm. direktør og driftschef i Blue1. Nederst, Mikael Wångdahl, bestyrelsesformand i Blue1.