Airbus A350-flyet fra SAS satte hjulene på asfalten i Seoul-Incheon lufthavnen 45 minutter før planlagt ankomst på den 7.945 kilometer lange premiereflyvning fra København.
For første gang nogensinde stod der fredag aften Seoul på afgangstavlerne i Københavns Lufthavn. Det var nemlig dagen, hvor SAS indviede den nye rute til den sydkoreanske hovedstad, der frem til den 25. november skal betjenes fire gange ugentligt med en 300-sæders Airbus A350-900.
Fra november til og med marts 2025 bliver der tre ugentlige afgange, men det er planen fra juni 2026 at skrue op til seks ugentlige frekvenser, hvilket muliggøres, når SAS i 2026 får leveret to nye A350-fly.
Ruten har gennem mange år stået på CPH’s ønskeliste, og da flight SK987 (SE-RSF) fredag aften kl. 23.52 lettede fra Københavns Lufthavn, markerede det endnu en ruteåbning som led i det nye samarbejde med Air France-KLM og selskaberne i SkyTeam-alliancen.
Koncernchef Anko van der Werff, der er arkitekten bag, hvad man kan kalde “det nye SAS”, glæder sig da også over den nye rute.
“Dette er en spændende dag for SAS og vores passagerer. Med vores første flyvning til Seoul imødekommer vi ikke kun en stærk kundeefterspørgsel, men styrker også båndene mellem Skandinavien og et af Asiens mest pulserende knudepunkter. Seoul er et globalt centrum for kultur, innovation og forretning, og vi er stolte af at tilføje det til vores voksende interkontinentale netværk.”
Rute til Asiens femtestørste lufthavn
Ifølge SAS har markedet taget godt imod den nye Seoul-rute, hvilket også er årsagen til, at der opjusteres fra fire til seks ugentlige afgange fra begyndelsen af sommeren 2026.
Tidtabellen er baseret på en aftenafgang fra København på rutenummer SK987 med afgang kl. 23.50 og ankomst i Seoul-Incheon den følgende dag kl. 18.15 lokal tid. Returflyvningen på SK988 finder sted kl. 23.45 med planlagt ankomst i CPH den efterfølgende morgen kl. 06.05.
De 7.945 kilometer blev på første flyvning gennemført på 10 timer og 38 minutter, og det skete på en rute, der gik nedover Polen, Slovakiet og Rumænien og videre udover Sortehavet, inden der blev fløjet ind i Georgien, Aserbajdsjan og videre til Kasakhstan og herfra ind i Kina. Turen sluttede med overflyvning af Beijing i det østlige Kina og derefter tværs over Det Gule Hav til Seoul.
Seoul-Incheon International Airport var i 2024 den 13. største lufthavn i verden med 70,7 millioner passagerer , og det er Asiens femtestørste lufthavn efter Tokyo-Haneda, Delhi-Indira Ghandi, Shanghai-Pudong og Guangzhou-Baiyun.
14 interkontinentale SAS-ruter fra CPH
Seoul-ruten er den tredje nye interkontinentale SAS-rute fra København, efter at det i oktober 2023 blev offentliggjort, at Air France-KLM var en del af det nye ejerkonsortium, der skulle få SAS økonomisk på fode efter exit fra Chapter 11 i sommeren 2024.
Sidenhen har SAS lanceret ruter til Atlanta og Seattle, der rammer ind i netværket hos Skyteam-partneren Delta Air Lines, og Seoul-ruten passer fint til samarbejdet med Korean Air, der også er medlem af SkyTeam.
Til gengæld for Seoul-ruten har SAS opgivet at betjene Shanghai fra København, men denne rute har SkyTeam-partneren China Eastern Airlines overtaget i sommeren 2025, så SAS stadig opnår solid geografisk dækning via sine samarbejdspartnere.
Ruten til Seoul er den 14. interkontinentale SAS-rute fra Københavns Lufthavn, som SAS har udpeget til sit globale hub.
Relaterede artikler:
SAS annoncerer ny langdistancerute til Seoul