- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS: Igen muligt at tjene penge på indenrigsflyvning

Balancen mellem udbud og efterspørgsel på det danske indenrigsmarked er blevet bedre efter Cimber Sterlings exit. Det mener SAS, der undrer sig over hvor Flybe bliver af.

Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj opstod der store huller i den danske indenrigsflyvnings rutekort. Når SAS i dag genåbner ruten mellem København og Billund vil det sidste hul være lukket.

Og når samme selskab indsætter ekstra frekvenser på ruterne fra København til Aarhus og Aalborg fra den 3. september vil antallet af daglige frekvenser på de danske indenrigsruter være 42 returflyvninger på de travleste hverdage. Det er godt nok en reduktion på 33 procent sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Men det vil skabe en sundere indenrigsforretning for alle aktører, mener Per Møller Jensen, vice president marketing og Eurobonus i SAS.

”Nu er det igen muligt at tjene penge på dansk indenrigsflyvning. Og der vil fremover være en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel,” siger Per Møller Jensen til CHECK-IN.dk.

Det kan dog ikke undgås, at sætte sig spor i lufthavnene og luftfartsselskabernes passagerstatistikker.

”Passagertallene på indenrigsruterne vil uden tvivl være lavere end før. Men de var også baseret på sindssygt lave priser. Alle kunne godt se, at 200 kroner var en uholdbar lav pris for en flybillet til Aalborg, når det koster mere end det dobbelte med tog eller i bil,” siger Per Møller Jensen med henvisning til prisniveauet før Cimber Sterling-konkursen.

”Spørgsmålet er, om ikke situationen før var uholdbar. Om ikke der i virkeligheden var overkapacitet, som gjorde det umuligt at drive og udvikle en sund forretning,” siger Per Møller Jensen.

Mere naturligt leje
Da konkurrencen var på sit højeste havde SAS, Norwegian og Cimber Sterling tilsammen 23 daglige returflyvninger mellem København og Aalborg på hverdage. Fra 3. september vil antallet være 16. Og det er ifølge SAS-chefen nok et mere naturligt leje.

SAS, Norwegian og de danske lufthavne går alle og venter spændt på hvornår Flybe gør alvor af den indtræden på det danske indenrigsmarked, som de annoncerede kun få timer efter, at Cimber Sterling udåndede i Retten i Sønderborg torsdag den 3. maj om morgenen.

”Man kan undre sig over, at de ikke er kommet i gang endnu. For med opstarten af Billund-ruten i dag er alle hullerne på rutekortet lukket af os og andre aktører. Derfor bliver det dyrere og mere besværligt for dem, at få fodfæste. Men det er nok også udtryk for, at alle godt kan se, at det ikke er superlet at lave penge på de danske indenrigsruter,” vurderer Per Møller Jensen.

Mange tilkendegivelser
Som CHECK-IN.dk skrev i sidste uge, så har LEGO, der har hovedsæde i Billund, godt kunnet klare sig i den 102 dage, hvor der ikke har været flyforbindelse til København. Men legetøjskoncernen er ifølge Per Møller Jensen en undtagelse.

”Vi har fået utrolig mange positive tilkendegivelser fra det lokale jyske erhvervsliv på, at vi genetablerer forbindelsen til Kastrup og de forbindelser ud i verden som der er herfra,” siger Per Møller Jensen.

Den nye SAS-rute er også blevet bemærket i Asien, hvor flere rejsearrangører har bifaldet muligheden for at flyve med SAS fra Tokyo, Beijing og Shanghai via København til Legoland i Billund. For selvom der i dag er Legolande flere steder i verden, og at en ny åbner i Malaysia i næste måned, så har den oprindelige park stadig en dragende effekt på mange asiatiske turister.

Læs også:

Hver tredje indenrigsflyvning forsvundet efter Cimber-konkurs

Flybe udsætter mulig dansk entre

Lego: Vi klarer os fint uden indenrigsrute

Flybe har stadig danske ekspansionsplaner

Hver anden indenrigspassager forsvundet i Aarhus

Udenrigsvækst opvejer mangel på indenrigsrute i Billund