- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS indfører elektroniske bagagerapporter

De fleste rejsende har været udsat for den uheldige oplevelse, at bagagen ikke er med på båndet i ankomstlufthavnen. Herefter starter jagten efter en serviceskranke, hvor det skal anmeldes, at bagagen ikke var med det pågældende fly, så bagagen kan blive eftersøgt.

I forbindelse med anmeldelsen udfylder passageren sammen med repræsentanten fra flyselskabet en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report, red.) ledsaget af et nummer, som efterfølgende skal bruges til at spore bagagen.

Det tager ofte tid, og der kan være kø ved serviceskranken hos SAS Arrival Service. Men fra den 10. december har SAS gjort det nemmere at anmelde forsinket bagage. Nu kan det ske elektronisk og direkte fra den rejsendes mobiltelefon, tablet eller laptop.

Toldformular i danske lufthavne
SAS oplyser, at den ny service kan benyttes i forbindelse med forsinket bagage på flyvninger, hvor SAS er operatør, eller hvis man har rejst på et SAS-rutenummer på den pågældende strækning, selvom et andet flyselskab er operatør.

Det vil også være muligt selv at anmelde den mistede bagage ved selvbetjeningsenhederne i SAS Baggage Service i lufthavnene i København, Stockholm og Oslo.

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at udfylde en toldformular, inden man kan forlade lufthavnen uden sin kuffert. Det skal man i omkring 60 lufthavne, heriblandt i samtlige danske lufthavne, men ikke i norske og svenske lufthavne.

Sædvanlige procedurer
Den nye elektroniske anmeldelsesform ændrer ikke på de øvrige forhold omkring forsinket bagage. SAS vil starte eftersøgningen af bagagen, så snart forsinkelsen er anmeldt, og kunden vil blive holdt orienteret via SMS og e-mail.

Når og hvis bagagen bliver fundet, vil passageren blive kontaktet for levering. Senest 21 dage efter, at bagagen er blevet leveret, skal der indsendes et skriftligt krav til SAS Customer Care, hvis der er eventuelle tab, der skal dækkes. Kravet skal vedlægges PIR-rapport og kvittering for udgifterne.

 

Relaterede artikler:

Klagefrister for flybagage er korte

Bagage forsinkes oftest i Europa

Ingen erstatning for værdifulde effekter i flybagage