- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS-internet 50 procent hurtigere end Norwegians

SAS har stadig langt færre fly med trådløst internet end konkurrenten Norwegian. Til gengæld er SAS' internet 50 procent hurtigere.

SAS’ udrulning af trådløst internet i flyene skrider fremad. Syv af selskabets Boeing 737-800 fly giver nu passagererne mulighed for at komme på internettet i 10 kilometers højde. Og inden udgangen af oktober forventer SAS at have trådløst internet installeret ombord på 10 af selskabets i alt omkring 20 Boeing 737-800 fly.

Der er dog stadiget stykke vej op til konkurrenten Norwegian, hvis omkring 55 Boeing 737-800 fly allerede tilbyder passagererne at surfe i 10 kilometers højde.

Til gengældvil SAS-passagererne sandsynligvis opleve, at det går noget hurtigere end på Norwegian-flyene.Hos begge selskaber skal alle op til 186 passagerer deles om én forbindelse fra flyet ogop tilen satellit.

Derfor harbåndbredden stor betydning. Ogmed 12 Mbit/s er SAS 50 procent hurtigere end konkurrentens 8 Mbit/s.

Siden de første SAS-fly blev udstyret med trådløst internet i foråret, har mere end 60.000 kunder benyttet sig af servicen.

Boeing 737-800 flyene er stationeret på SAS’ baser i Oslo og Stockholm. Derfor er det primært på ruter fra de to hovedstæder, at passagererne kan få mulighed for at komme på internettet. SAS bruger dog ofte 737-800 fly på ruterne fra Oslo og Stockholm til København.

10 kroner oven i
Norwegian har siden foråret kunnet tilbyde trådløst internetadgang på alle sine Boeing 737-800 fly, som udgør hovedparten af selskabets flyflåde. Norwegian reklamerer med at internettet i flyene er gratis at bruge. Men som den norske avis Aftenposten fornyligt kunne afsløre, så lægger Norwegian konsekvent 10 kroner oven i billetprisen på de flyvninger, hvor der er trådløst internet sammenlignet med flyvninger uden tilbud om internetforbindelse.

Hos SAS er den trådløse adgang til internettet foreløbig gratis i en introduktionsperiode. Hvad der herefter skal ske, har selskabet ikke besluttet sig for.

Det trådløse internet tændes automatisk, når flyet når en bestemt højde, og slukkes igen, når flyet dykker. Fra flyet sendes signalet op til en satellit. I visse områder af Europa er satellitkommunikation ikke tilladt.