- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS-møder om Houston-rute

SAS har holdt møder med norske olievirksomheder om en rute fra Stavanger eller Oslo til Houston med opstart i starten af 2014.

SAS-koncernens nye salg- og marketingdirektør Eivind Roald luftede i juli sidste år muligheden for en direkte rute fra Stavanger til oliebyen Houston. Og nu er SAS gået et skridt videre i sonderingerne.

Således mødtes SAS i sidste uge med repræsentanter fra et bredt udsnit af den norske olieindustri i Stavanger, der er Norges olieby nummer ét. Og i november sidste år havde SAS et lignende møde med olieindustrien i Oslo.

”Nu vil vi gå i dialog med de enkelte virksomheder for at kortlægge mere konkret hvad hver enkel har af behov,” sagde Eivind Roald til NRK efter mødet i Stavanger.

Inden sommerferien er det SAS’ plan at træffe en beslutning om hvorvidt ruten skal åbnes eller ej. Hvis det bliver et ja,vil det blive fra starten af 2014.

Interessant kundegruppe
Af de 70.000 passagerer, der hvert år rejser mellem Houston og Skandinavien, rejser de 15.000 fra Stavanger. Det er langt fra nok til at drive en rentabel rute med et af SAS’ store Airbus A330 eller A340-fly. Men olievirksomhedernes ansatte rejser ofte på Business Class eller First Class med andre selskaber. Og derfor er det en interessant kundegruppe at få fat i for SAS og skræddersy et produkt til. For i dag rejser mange af dem via Amsterdam, Frankfurt og London til Houston.

En mulighed for SAS kunne være at få det schweiziske flyselskab Privatair til at operere et Boeing 737-fly eller et Airbus A319-fly i en særlig langdistancekonfiguration. Det kunne være med meget få eller slet ingen economy class-sæder. Til gengæld er det ikke urealistisk, at SAS kunne sælge First Class-billetter på sådan en rute. SAS har i dag ikke et First Class-produkt på sine fly, men mange oliefolk rejser på første klasse med andre selskaber til Houston.

Begrænset feed
Succes med en Houston-rute kræver dog massiv opbakning fra norske og internationale olievirksomheder, da der vil være tale om en nicherute med et meget begrænset feed af passagerer ind fra det øvrige Skandinavien, sådan som det er tilfældet i dag med SAS’ pallette af langdistanceruter fra København. Feedet kunne blive lidt større ved at lade ruten udgå fra Oslo og mellemlande i Stavanger.

Dansk, svensk og den del af norsk erhvervsliv, som ikke beskæftiger sig med olie, vil nok mene, at det ville være mere relevant, at det statsdominerede skandinaviske luftfartsselskab koncentrerede sig om at forbedre betjeningen af de nye vækstmarkeder i Kina, Sydøstasien, Indien, Afrika og Sydamerika. Men hvis en Houston-rute blev betjent af Privatair for SAS ville det ikke lægge beslag på SAS’ eksisterende langdistancekapacitet.


Læs også:

SAS vil flyve til Houston