- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS’ nye langdistancefly er på vej

I midten af oktober lander SAS' nye langdistancefly i København efter mere end fire måneders forsinkelse. Flyet skal bruges som back-up for den øvrige langdistanceflåde.

Efter mere end fire måneders forsinkelse forventes SAS’ nye Airbus A340-langdistancefly at lande i Københavns Lufthavn den 14. oktober. Det oplyser SAS’ koncerndriftsdirektør Flemming Jensen til CHECK-IN.dk.

Flyet har tidligere arbejdet for chilenske LAN Airlines og står derfor lige nu i Santiago i Chile. Her er det blevet malet i SAS’ farver og i sidste uge blev det såkaldte ”acceptance flight” gennemført. Det er en slags prøveflyvning, hvor den nye kunde accepterer, at flyet er i den forventede stand.

Egne piloter
Det nye fly skal ikke bruges til at åbne nye langdistanceruter, men agere som reservefly for SAS’ nuværende Airbus A340 og A330-langdistancefly. I de kommende år skal flyenes kabiner opgraderes og derfor tages flyene ud af drift i adskillige uger. Og derfor er der brug for det 12. fly, som er indlejet på en seks-årig kontrakt. Det bliver SAS’ egne piloter og kabinepersonale, som skal flyve flyet og servicere passagererne.

Desuden har SAS især sidste sommer været plaget af en række mindre uheld med langdistanceflyene, som førte til en stribe aflyste flyvninger i sommerhøjsæsonen. Uregelmæssighederne berørte over 40 flyafgange og op imod 10.000 passagerer. I år havde SAS indlejet et Boeing 767-fly fra amerikanske Omni Air til at sikre, at man ikke var lige så sårbar som året før.

Stridsøksen bilagt
Det var faktisk planen, at det var det nye Airbus A340-fly fra LAN, som skulle agere back up-fly i sommerperioden. Flyet skulle nemlig oprindeligt være ankommet til København omkring 1. juni i år. Men en strid mellem flyets ejer, Air Canada, og flyets bruger, LAN Chile, om flyets stand, forsinkede leveringen til SAS. Nu er stridsøksen imidlertid bilagt.

Flyet får registreringsbogstaverne LN-RKP. Det har en fortid i Air Canadas farver og kom til verden på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig i 1997. Dermed er flyet fire år ældre end de ældste af SAS’ egne Airbus A340-fly.

Det tidligere LAN-fly er ved at blive klargjort i Santiago i Chile. Foto: SAS via Instagram.