- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS øger fra 12 til 16 langdistancefly

SAS er klar til en offensiv på de interkontinentale ruter, når selskabet inden for det næste halve år får fire nye langdistancefly. Ifølge SAS er annonceringen af nye ruter lige på trapperne.

SAS har i dag en langdistanceflåde bestående af 11 fly samt et reservefly. I forbindelse med leveringen af fire nye Airbus A330-fly i den mere brændstoføkonomiske og langtrækkende udgave kaldet “Enhanced“ har SAS besluttet permanent at udvide flåden til 15 + 1 fly.

Det sker som følge af, at fire af selskabets otte Airbus A340-fly, der oprindeligt var planlagt til at blive leveret tilbage til leasingselskaberne, alligevel bliver i flåden. Det skyldes at markedet er bedret, ligesom brændstofpriserne har nået et niveau, hvor det kan være attraktivt at beholde de store firemotorers fly.

Således vil Airbus A340-300 flyene med registreringsnumrene LN-RKG, OY-KBI, OY-KBC samt OY-KBD angivelligt blive i flåden sammen med LAN-reserveflyet LN-RKP. Dette er dog ikke endeligt bekræftet af SAS.

Fra midten af 2016 vil SAS-langdistanceflåden bestå af otte Airbus A340-fly samt otte Airbus A330-fly, hvoraf fire er af den såkaldte Enhanced-udgave.

Det første A330-300 Enhanced fly leveres i august måned og indsættes i midten af september på en ny rute fra Stockholm til Hong Kong. Men der er mange flere rutenyheder på vej, afslører SAS.

“Vi ser en mulighed for at udvide vort interkontinentale produkt, da vi får nye og mere driftseffektive fly. Samtidig har vi netop sikret en forbedret produktivitet på langdistanceruterne gennem nye kollektive aftaler med piloterne,“ siger SAS-koncernchef Rickard Gustafson til CHECK-IN.dk.

Københavns Lufthavn også i spil
I dag flyver SAS hovedparten af sin langruteproduktion fra Københavns Lufthavn til destinationerne New York, Chicago, Washington DC, San Francisco, Beijing, Shanghai og Tokyo.

Fra Oslo flyves der til New York samt til Houston fra Stavanger. Fra Stockholm-Arlanda er der i dag ruter til New York og Chicago, og snart kommer som sagt Hong Kong til.

Tidligere har det været annonceret at den samlede langrutevækst udelukkende skulle ske fra Oslo og Stockholm. Det lader dog ikke til, at den beslutning fastholdes, når de nye fly kommer ind.

“Vi vil inden længe annoncere de nye ruter og destinationer, og alle tre skandinaviske storlufthavn er i spil. Københavns Lufthavn er på ingen måder udelukket,“ understreger Rickard Gustafson.

Et bud på nye destinationer kunne være Miami, Boston og Seoul samt eventuelt at supplere Stockholm og Oslo med nogle af de destinationer, som SAS flyver til fra København.