- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS øger USA-kapacitet med 30 %

Når sommerfartplanen træder i kraft i slutningen af marts måned, vil SAS øge trafikken til Nordamerika med omkring 30 %. Selskabet har to langdistancefly på salgslisten, mens ni fly skal gennemføre sommerfartplanen.

I den lille regionale lufthavn Tarbes-Lourdes-Pyrénées Airport for foden af de franske pyrenæer står to store SAS-fly parkeret i en hangar. Der er tale om fly af typen Airbus A340-313 med produktionsår 2001/02, der tidligere har været på henholdsvis dansk ognorsk register som OY-KBM og LN-RKF.

Nu er der påhæftet et “til salg“ eller “til leje“ skilt, idet flyene som en del af SAS´ flådereduktionsprogram er taget ud af produktion. Det kostede bl.a. sidste år livet for selskabets Seattle-rute, der i mere end 40 år har været en del af trafikprogrammet.

Det er SkyWorks Leasing, der har fået til opgave at finde en ny ejer eller lejer, der kan genindsætte flyene i produktion. Levering kan finde sted i henholdsvis 1. og 2. kvartal 2010.

I den nuværende vinterfartplan har SAS beskæftiget i alt 8 fly af typen Airbus A330 og A340, selv om selskabet stadig råder over 9 langdistancefly. Men der har mere eller mindre konstant været ét fly, der har været taget ud af produktionen p.g.a. etstørre vedligeholdelsesprogram, der udføres hos Iberia Maintenance i Madrid. Det er de omfattende C og D checks, der foretages af det spanske selskab. Et D-check foretages hvert 6. år og varer ca. 1 måned.

Da det store vedligeholdelsesprogram slutter i marts måned og vinterruten til Dubai indstilles i begyndelsen af april måned, vil det være muligt for SAS igen at udvide trafikprogrammet efter en beskæring her i vinterhalvåret. I sommerfartplanen 2010 flyves der derfor således:

• Stockholm-New York – 7 ugentlige (5 – 2009/10)
• Stockholm-Chicago – 7 ugentlige (5 – 2009/10)
• København-Chicago – 7 ugentlige (6 – 2009/10)
• København-New York – 7 ugentlige (6 – 2009/10)
• København-Washington D.C. – 7 ugentlige (5 – 2009/10)
• København-Tokyo – 7 ugentlige (6 – 2009/10)
• København-Beijing – 7 ugentlige (7 – 2009/10)
• København-Bangkok -6 ugentlige (6 – 2009/10)

(I parantes er anført de ugentlige frekvenser i vinterfartplanen 2009/10)

Det betyder, at den nordamerikanske trafik opgraderes tillige med afgangen til Tokyo, der igen bliver daglig. I denne vintersæson har SAS for første gang ikke tilbudt daglig afgang til New York, men det rettes der op på i sommerfartplanen. Den samlede USA-kapacitet øges fra 27 til 35 ugentlige afgange i hver retning, hvilket svarer til en stigning i den udbudte kapacitetpå knap 30 %.