- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS ønsker at være offensive

SAS markerer sig aggressivt med ny rute til Lyon og øgede frekvenser på Bruxelles, Bologna, Stockholm og Oslo.

Troede man, at SAS var et vingeskudt selskab, der kun havde defensive strategier i ærmet, tager man åbenbart fejl.

Selskabet åbner med opstart den 6. april en rute fra København til Lyon, der skal betjenes fra tirsdag til fredag med et nyt CRJ 900-fly. Samtidig udvides ruterne fra København til Bruxelles, Bologna, Stockholm og Oslo med en ekstra daglig rundtur. Dette kommer oveni en nylig meddelelse om åbning af en rute fra København til Vilnius. En samlet buket, som SAS selv kalder “offensive tiltag“.

“Vi har i løbet af 2009 tilpasset vores trafikprogram til den faldende efterspørgsel i markedet. Men vi vil, til enhver tid og med kort varsel, gribe de muligheder vi ser for at åbne lønsomme ruter i et presset marked. Når vi går mere offensivt ud, er det et udtryk for, at vi ser nogle muligheder, men selvfølgelig også for at vise, hvor konkurrecedygtigt SAS er,“ udtaler kommerciel direktør i SAS, Lars Sandahl Sørensen.

Lars Sandahl

Lars Sandahl Sørensen

SAS vil flyve i konkurrence med Air France / Brit Air på ruten til Lyon. Senest forsøgte Cimber Air sig på rutenved vinterfartplanen start i oktober2007, men måtte lukke ruten igen i sensommeren 2008.

Det er dog heller ikke kun offensive tiltag, at SAS kan bryste sig af i øjeblikket. Selskabet har nemlig valgt at lukke selskabets to hverdagsafgange mellem København og London City fra den 26. marts 2010. Det sker samtidig med, at en lease-aftale på et Cimber ATR 42-500 fly udløber. Dette fly har været anvendt til ruten.

SAS – der fokuserer på forretningsrejsende gennem Core SAS-strategien – lukkede ruten mellem Oslo og London City i foråret 2009, og senere på sommeren den 1. juli kom så turen til Stockholm – London City, der hidtil havde været opereret af Transwede med et Avro RJ85-fly.