- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS og CPH til tops i PR-barometer

I alt 241 journalister har deltaget i Nordeuropas største kommunikationsundersøgelse, hvor SAS og Københavns Lufthavn har indtaget hver sin førsteplads.

Der er god grund til at være tilfreds, hvis man er ansat i presseafdelingen hos SAS Danmark og Københavns Lufthavn. De to virksomheder har nemlig sikret sig en fornem placering i den 17. udgave af PR Barometer Business, der udgives af analyse- og rådgivningsvirksomheden Aalund.

Det er samlet fire temaer, der danner grundlag for PR Barometret, og det er henholdsvis aktiv pressekontakt, generel pressekontakt, virksomhedens image samt virksomhedens topledelse.

Her er SAS kommet helt til tops i kategorien aktiv pressekontakt foran bæredygtigt orienterende virksomheder som Ørsted, Grundfos, Rambøll og ATP, mens Københavns Lufthavn i kategorien generel pressekontakt er blevet nummer et foran Sydbank, Grundfos, Sund og Bælt samt Rambøll Velux. 

SAS gik direkte til tops i den nye kategori aktiv pressekontakt, ligesom der var markant fremgang i de øvrige tre kategorier. Kategorien generel pressekontakt var også med sidste år, og Københavns Lufthavn har avanceret fra en plads som nummer 31 og direkte ind på førstepladsen.

“Begge virksomheder har fået en kontinuerligt høj score hele vejen igennem. Der er tale om en stærk og markant forbedret presseindsats for begge virksomheder, og det er meget imponerende,” siger Christian Thorn, der er Business Unit Director hos Aalund, til CHECK-IN.dk.

Alle i CPH er ‘pressemedarbejdere’
Der var naturligvis stor tilfredshed at spore i Københavns Lufthavn, da resultatet blev kendt.

“Medierne er en vigtig samarbejdspartner for os. Vi er ofte journalisternes arbejdsplads, når de skal interviewe en minister eller rejse med landsholdet til EM. Men lufthavnen er også i sig selv ofte en ”god historie”, fordi de fleste danskere har et forhold til CPH, når de rejser. Så vi oplever, at der er stor opmærksomhed fra mediernes side – og det kræver naturligvis, at vi også servicerer dem. Derfor bruger vi mange kræfter på at hjælpe medierne, ligesom vi som udgangspunkt altid svarer og hjælper – også i de situationer, hvor vi måske ikke lige har den information, som journalisten efterspørger,” siger Københavns Lufthavns pressechef Kasper Hyllested

Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavn (Foto: CPH)

Kasper Hyllested tiltrådte som pressechef i lufthavnen den 1. december 2015, så han har sammen med sine kolleger haft et par år til at skabe det resultat, som lufthavnen nu belønnes for. 

“Vi er ikke blevet flere til at arbejde med presse i lufthavnen, men vi har et lille team med dygtige og dedikerede folk. I modsætning til mange andre virksomheder, som måske mest sælger B2B eller ikke har direkte forbruger-kontakt, så er journalisterne jo også selv ofte passagerer og har dermed et førstehånds-kendskab til os. Faktisk opstår mange historier ved, at journalister ser eller oplever noget i lufthavnen. På den måde er alle, der arbejder i lufthavnen på sin vis ‘pressemedarbejdere’ – lige fra kollegerne i sikkerhedskontrollen til baristaen i Starbucks,” forklarer pressechefen.

Stor interesse for SAS
Ligesom Københavns Lufthavn har SAS også en relativt ny pressechef i spidsen for presse- og kommunikationsarbejdet i Danmark. Det er Mariam Skovfoged, der 1. juni 2016 tiltrådte i stillingen, og hun er da også ganske tilfreds med resultatet af Aalund-analysen.

“Det er en måling, vi er glade, stolte og ydmyge over og den viser, at vi repræsenterer vores virksomhed godt over for medierne. Vi har gjort meget ud af at være proaktive, gøre historierne relevante for redaktionerne og stille op – også hvis der er kritiske historier. Vi er en virksomhed i store forandringer og med meget stor interessere fra mange i samfundet – særligt fra medierne. Det er vi ydmyge over, og vi ser også denne måling som en del af vores store forandringsrejse generelt,” siger Mariam Skovfoged.

Pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark (Foto: Thilde Dehlsen)

Mens SAS nåede helt til tops i kategorien med de aktive pressekontakt, blev det svensk-danske flyselskab placeret som nummer 12 i kategorien med den generelle pressekontakt samt nummer 20 i imagetemaet, hvilket var et spring på 10 pladser på listen i forhold til sidste år. På temaet om topledelsen blev SAS nummer 18, og her var der ikke ændringer i forhold til året før.

“Det er en anerkendelse af vores virksomhed, og en stor anerkendelse af vores mange kollegaer, som også møder kunderne i dagligdagen. Når man ser, hvilke andre store virksomheder i Danmark, vi bliver placeret med, så giver det både en stolthed og en stor portion ydmyghed. Vi er for eksempel også sprunget mange pladser frem i image, og  vores topledelse gået frem på troværdighed, evnen til at kommunikere med medierne, og at de bidrager positivt til profileringen af vores virksomhed. Det er en fornøjelse at læse, at det er opfattelsen blandt mange erhvervsredaktioner i Danmark,” lyder det fra pressechefen.

 

Relaterede artikler:

Kolossal imagefremgang for SAS i Danmark

SAS stormer mod PR-toppen

SAS får ny pressechef

Fagforeningsmand ny pressechef i CPH