- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS og rejsebureauer mødes om gebyrstrid

SAS har accepteret at mødes med rejsebureauforeningerne i de tre skandinaviske lande og forklare, hvorfor SAS finder det juridisk i orden at fjerne et omstridt salgstillæg.

Den 12. august fjernede SAS et særligt salgstillæg på 30 kroner, som selskabet har lagt oveni billetpriserne, når kunderne har købt billetter på nettet. Tillægget blev indført for mere end 10 år siden, da SAS fjernede salgsprovisionen til rejsebureauerne. Formålet med tillægget var at sikre, at der ikke skete en konkurrenceforvridning, så SAS kunne sælge flybilletterne billigere, når rejsebureauerne var blevet tvunget til at sikre deres indtjening gennem honorarer, der skulle lægges oveni billetprisen i stedet for den tidligere inkluderede provision.

I begyndelsen var salgstillægget på 125 kroner men blev sidenhen gradvist reduceret for så helt at forsvinde med virkning fra den 12. august.

Besked på forhånd
Hos Danmarks Rejsebureau Forening og søsterorganisationerne i Norge og Sverige var overraskelsen over SAS’ manøvre stor. Foreningerne har nemlig svært ved at se at den lovgivning, der dikterer opkrævningen af salgstillægget, har ændret sig.

De tre foreninger havde ikke fået besked på forhånd af SAS. Men nu er det lykkedes foreningerne at få SAS til at tage et møde om sagen.

“De vil gerne se på vores indsigelser. I vores verden kan man ikke bare ændre reglerne. For det er svært at se hvordan man kan efterleve IATA’s resolutioner og så samtidig fjerne gebyret,“ siger direktøren for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til CHECK-IN.dk.

Nu skal foreningerne af rejsebureauer i Danmark, Norge og Sverige så mødes med SAS’ rejsebureau-ansvarlige og flyselskabets jurister.

Kan ikke være nul
Hos SAS mener man, at salgstillægget var utidssvarende, og sammen med flyselskabets jurister har man vurderet, at der ikke var nogen hindringer for at fjerne det.

Den fortolkning er Danmarks Rejsebureau Forening lodret uenig i.

“Gebyret kan ikke bare være nul,“ fastslår Lars Thykier med henvisning til den internationale luftfartsorganisation IATA’s resolutioner, som regulerer mange facetter af de store luftfartsselskabers ageren i det daglige overfor kunder, rejsebureauer og lignende.

Nu ser Lars Thykier frem til at høre hvordan SAS’ jurister ser på tingene.