- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS og Singapore udvider samarbejde

Som et synligt resultat af joint-venture samarbejdet mellem SAS og Singapore Airlines udvides codeshare-samarbejdet fra fem til 29 ruter.

Resultaterne af joint-venture samarbejdet mellem SAS og Singapore Airlines, som trådte i kraft i februar, kommer nu for alvor til at kunne ses i tidstabellerne og på afgangs- og ankomsttavlerne i lufthavne i Norden, England og Asien.

Med virkning fra i går er der således SQ-codeshare på mere end seks gange så mange SAS-flyvninger som før. Indtil nu har Singapore Airlines kun haft codeshares på tre SAS-ruter fra København til Oslo, Stockholm og Helsinki. Men nu forsynes yderligere 19 ruter med SQ-rutenumre. Det er 14 ruter fra København til en lang række lufthavne i Skandinavien, Polen, Tyskland, Finland og de baltiske lande, samt fem ruter fra London Heathrow.

De 14 ruter fra København er nogle af SAS’ største og vigtigste feederruter ind til København. Der er tale om ruter til Aalesund, Bergen, Berlin Tegel, Gadansk, Gøteborg, Hamburg, Palanga, Poznan, Stavanger, Trondheim, Turku, Vilnius, Warszawa og Wroclaw.

De fem ruter fra London Heathrow er til København, Oslo, Stockholm, Stavanger og Gøteborg.

Der bliver også sat SK-rutenumre på en række Singapore Airlines-flyvninger fra Singapore. I dag gælder det kun for Singapore – København og Singapore – København. Men fremover vil ruterne fra Singapore til de fem australske byer Sydney, Perth, Melbourne, Auckland og Brisbane også være forsynet med SAS’ rutenumre.

Selv satse offensivt
Den seneste tid har ellers budt på en række opløste samarbejder for SAS med andre luftfartsselskaber. Mest markant var det, da SAS og Lufthansa tidligere i denne måned stoppede sit 18 år lange joint venture. Lufthansa gjorde det over CHECK-IN.dk også meget klart, at man nu selv ville satse offensivt på at tiltrække kunder på det skandinaviske med.

De to selskaber bevarer dog deres codeshare-samarbejde, men er fremover ikke tættere knyttet end de begge er til mange af de andre selskaber i Star Alliance.

Lufthansa var indirekte skyld i et andet SAS-samarbejde, som er blevet opløst. Det var skandinavernes salgssamarbejde med det amerikanske netværksselskab og Star Alliance-medlem United. Selskabet har sammen med Lufthansa, Brussels Airlines, Swiss, Austrian og Air Canada dannet samarbejdet Atlantic Plus Plus, der går ud på at samarbejde tæt om trafikken over Atlanterhavet. Men konkurrencemyndighederne stillede som krav, at United skulle stoppe sit ellers velfungerende salgssamarbejde med SAS. Det gjorde de, og det betød samtidig et farvel til United-codeshare på SAS’ USA-ruter.

Endelig har SAS’ eget samarbejde, som nu udvides, ført til, at SAS har opsagt sine codeshare-aftaler med Thai Airways på den internationale trafik fra Bangkok. De to selskaber samarbejder fortsat på trafikken i Thailand.