- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS opgiver finske Europa-ruter

Fra vintersæsonen har SAS valgt at lukke den sidste rute mellem Finland og det øvrige Europa, og fokuserer i stedet for på at trække rejsende via de skandinaviske hubs.

Efter at have trukket stikket til otte finske sommersæson-ruter fra Helsinki har SAS nu også besluttet at lukke vintersæson-ruten mellem Helsinki og Geneve. Dermed har det skandinaviske luftfartsselskab trukket sig fra samtlige ruter mellem Finland og Europa.

”Rutetilpasningerne i Finland er en prioritering i forhold til, hvad der er mest økonomisk for SAS at gøre. Det er mest lønsomt for os at operere fra hjemmemarkederne i Norge, Sverige og Danmark, som performer bedre, og derfor prioriterer vi vores trafikprogram til, fra og inden for Skandinavien med fokus på skandinaviske rejsende,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS til CHECK-IN.dk.

I denne sommer har SAS dog en enkelt rute fra Helsinki foruden hub-ruterne til Skandinavien. Det er sæsonruten til Split i Kroatien, som selskabet har valgt at holde fast i fra sidste sommersæson.

”Ser vi muligheder for eksempelvis lønsomme leisure-ruter til og fra Helsinki og Europa, så er det fortsat interessant for SAS,” siger Trine Kromann-Mikkelsen og tilføjer, at Helsinki er et vigtigt marked for SAS.

Luftbro til Skandinavien
Den markante reduktion i antallet af ruter fra Helsinki er dog ikke ensbetydende med, at trofaste SAS-rejsende skal se langt efter SK-afgange fra den finske hovedstadslufthavn. SAS har opbygget en regulær luftbro mellem Helsinki og Stockholm samt mellem Helsinki og København, hvor der flyves op til henholdsvis ti og otte gange dagligt i hver retning.

Det giver rejsende gode muligheder for at hoppe videre på et af SAS’ fly videre ud i Europa uden lange ventetider.

Hos Blue1, der står for at flyve størstedelen af SAS’ ruter mellem Finland og Skandinavien, har direktør Mikael Wångdahl tidligere fremhævet fordelene ved strategien om at lade de finske rejsende flyve via Stockholm, København og Oslo.

”SAS fokuserer på deres tre hubs og forbinder disse med Finland. Det giver mange flere ruter til de finske rejsende, end hvis man startede op i konkurrencen, der er kommet omkring Helsinki,” sagde Mikael Wångdahl til CHECK-IN.dk i april, da det kom frem, at SAS skar markant i ruterne i forhold til 2013.

Oprindeligt blev SAS’ finske satsning drevet af Blue1, som indtil 2012 havde egne ruter og brand. Ikke færre end 30 destinationer nåede selskabet at betjene, her under en lang række indenrigsruter, hvoraf den sidste mellem Helsinki og Vaasa blev afviklet i sensommeren sidste år. I stedet for har SAS valgt at styrke forbindelserne mellem Stockholm og en række finske provinslufthavne.