- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS outsourcer CPH-jobs til Odense og Baltikum

To tredjedele af de omkring 100 ansatte på SAS’ kundeservice-callcenter i Kastrup mister deres arbejde, når opgaverne outsources til et eksternt callcenter og til SAS’ eget

Torsdagens store nyhed i den danske og skandinaviske luftfartsverden var, da SAS præcis kl. 14 kunne meddele, at man har indgået en hensigtserklæring med handling-giganten Swissport om sammen at stifte et joint-venture, der skal drive SAS Ground Handling. Hvad det kommer til at betyde for de mere end 5.000 ansatte i SAS Ground Handling vides endnu ikke.

Præcis en time senere sendte det skandinaviske luftfartsselskab en anden pressemeddelelse på gaden, der handlede om outsourcing af en stor del af opgaverne i SAS’ kundeservice-callcentre til callcenter-virksomheden Sykes. En beslutning, hvor konsekvenserne for de nuværende ansatte i de såkaldte Customer Contact Centre er kendte.

Af de omkring 100 ansatte på callcenteret på Hedegaardsvej i Kastrup, få hundrede meter fra Københavns Lufthavn, må to tredjedele indstille sig på, at de i løbet af efteråret skal stille sig op i arbejdsløshedskøen – eller forsøge at få et job hos Sykes, hvis callcenter uden for Odense overtager hovedparten af deres opgaver.

Sykes søger i øjeblikket kundeservicemedarbejdere til at sælge både indenrigs- og udenrigsbilletter via indkommende telefonopkald og mail, hjælpe kunderne med deres online booking samt hjælpe til med eventuelle ombookninger. Funktioner som hidtil har været udført af SAS-medarbejdere i Customer Contact Center.

Håndtere direkte salg
En lille kerne af omkring 15-20 ansatte vil stadig være tilbage på Hedegaardsvej, men langt størsteparten af opgaverne sendes til Odense. For at opretholde et tilstrækkeligt højt serviceniveau over for de vigtigste SAS-kunder vil SAS’ eget callcenter i Tallinn i Estland, Blue Travel Services, dog også få nogle af opgaverne. Endelig skal de tilbageværende medarbejdere også håndtere enkelte kundegrupper.

Sykes overtog i 2011 ansvaret for at håndtere SAS’ direkte salg, og nu er det planen at de også skal håndtere kontakten til Eurobonus-medlemmer og Premium-kunder.

I alt beskæftiger SAS omkring 400 ansatte i Customer Contact Centre i København, Oslo og Stockholm. Af dem vil der ved årsskiftet formentlig kun være omkring 80 tilbage i SAS i Skandinavien.

Læs også:

SAS-stillinger tilbydes til akutjob-kandiater
Lavtlønnede betjener SAS-kunder