- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS overhalet af Norwegian og easyJet

Selvom SAS i lange perioder har været det mest punktlige flyselskab i Europa, er selskabet i juni måned blev overhalet af lavpriskonkurrenterne Norwegian og easyJet, der tilsyneladende har været bedre til at sikre fly til tiden.

Der bliver stadig konkurreret benhårdt på punktligheden blandt luftfartsselskaberne. Det er ikke længere netværksselskaberne alene, der gør en dyd ud af præcision. Lavprisflyselskaberne har også fundet ud af, at flypassagerer helst vil ankomme til tiden – uanset, hvor meget der er betalt for flybilletten.

Målingerne fra amerikanske FlightStats bliver i luftfartsbranchen brugt som et anerkendt pejlemærke, og netop juni måneds statistik fra FlightStatsindeholder et par artige overraskelser.

Først og fremmest er det bemærkelsesværdigt, at Cimber A/S indtager førstepladsen med en punktlighed på 95,65 procent. Det betyder, at 660 ud af samlet 699 planlagte flyvninger udførtfor SAS er ankommet indenfor maksimalt 15 minutter efter tidtabellen.

Cimbers flotte placering skal naturligvis også ses i lyset af, at det alt andet lige er nemmere at sikre en tårnhøj rettighed ved at operere fire fly i stedet for eksempelvis 40 fly.

Topplacering til CPH´s største selskaber
SAShar i alt 21.278 operationer med i målingen for juni måned. Her er der registreret en punktlighed på 88,64 procent, hvilket dog ikke er nok til at holde lavpriskonkurrenten Norwegian bag sig.

I alt 88,83 procent af Norwegians 9.255 målte operationer ankom til tiden, hvilket er marginalt bedre end hos SAS. Også easyJet skubber sig foran SAS med en punktlighed på 89,58 procent baseret på 18.518 målinger.

Det er samtidig bemærkelsesværdigt, at SAS, Norwegian og easyJet i den nævnte rækkefølge er de tre største luftfartsselskaber i Københavns Lufthavn. Dermed burde danskere have garanti for fly til tiden, når de tre nævnte selskaber ligger i den allerøverste del af FlightStats-opgørelsen.

Bundproppen er ikke overraskende Star Alliance-selskabet Turkish Airlines, der mandag indleder flyvninger til Aalborg og Billund. I alt 9.511 ud af det tyrkiske luftfartsselskabs 22.362 operationer var forsinkede ved ankomst. Halvdelen heraf mellem 15 og 20 minutter, mens 25 procent af forsinkelsernevar mellem 30 og 45 minutter og de sidste 25 procent på 45 minutter og derover.