- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS-selskab står overfor massefyringer

I kølvandet på en annonceret flådereduktion skal SAS’ datterselskab Blue1 fyre halvdelen af sine ansatte.

Blue1 annoncerede torsdag, at selskabets flyflåde skal reduceres fra ni til fem fly. Det sker efter, at SAS fra november vil reducere mængden af udbudte flysæder, og det går nu ud over Blue1, der i dag flyver udelukkende som produktionsselskab for SAS. Det skriver den finske erhvervssavis Kauppalehti.

For Blue1 betyder det, at flyflåden skal reduceres, og halvdelen af selskabets 320 medarbejdere forventes i den forbindelse at skulle afskediges, oplyser Blue1. Det finske datterselskab blev i 2012 omlagt fra at være et ruteselskab til at være et rendyrket produktionsselskab for SAS.

Kapacitetsreduktionen hos SAS kommer i kølvandet på det dårlige økonomiske resultat, som selskabet præsenterede onsdag. SAS kom ud af andet kvartal i sit forskudte regnskabsår med et minus på 1,078 mia. svenske kroner.

SAS og Blue1’s nuværende kontrakt gælder frem til udgangen af ​​oktober, hvor SAS har oplyst Blue1, at kontrakten vil blive begrænset til fem fly samtidig med, at arbejdet vil blive reduceret.

Opretholder Helsinki
Hvordan nedskæringerne konkret skal udmøntes, vil blive afgjort fra tirsdag i næste uge, hvor forhandlingerne med personalet påbegyndes.

Ifølge Mikael Wångdahl, direktør i Blue1, vil de strukturelle ændringer i selskabet primært berøre fly og personale, der er i dag er beskæftiget med de flyvninger, selskabet producerer ud af Stockholm. Derimod vil den finske base i Helsinki ikke blive berørt.

”Vores tilbageværende produktion vil være i Finland, hvorfor det er naturligt, at vi fortsætter operationerne herfra,” siger Mikael Wångdahl.

Direktøren betegner det som en meget trist situation for hele organisationen.

Vil hente nye kunder
Til CHECK-IN.dk har Mikael Wångdahl tidligere oplyst, at Blue1 arbejder på at kunne producere for andre flyselskaber, da selskabet med nuværende forretningsmodel er meget følsom overfor SAS’ behov for selskabets 120-sæders fly.

”For at kunne levere et godt produkt skal vi være omkostningseffektive, og det kræver, at vi også har noget at lave i vores lavsæson. Man skal jo leve hele året. Med kun én kunde, har vi lavsæson, når kunden har lavsæson. Derfor skal kapaciteten kunne bruges andetsteds, og derfor skal Blue1 også se på markedet udenfor SAS og flyve for andre,” sagde Mikael Wångdahl til CHECK-IN.dk i april måned.

Direktøren fremhævede allerede dengang, at SAS ville have den absolutte topprioritet for Blue1. SAS har siden omlægningen af Blue1 til produktionsselskab valgt at lukke størstedelen af selskabets ruter ud af Helsinki, med undtagelse af de tre skandinaviske hovedstadsruter. I stedet for har SAS haft Blue1 inde og flyve flere ruter fra Stockholm og København, herunder også en periode på indenrigsruten til Aarhus.