- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS sluger datterselskab

SAS' finske datterselskab, Blue1, skal ikke længere selv sælge billetter, men blot flyve for SAS.

SAS sluger nu det finske datterselskab Blue1, der ikke længere skal markedsføres som et selvstændigt selskab. Blue1 vil fremover være et såkaldt produktionsselskab, som opererer på vegne af SAS. Det er samme set-up, som vi kender det fra den danske indenrigsrute mellem Billund og København og en række feederruter fra København, hvor Cimber A/S er produktionsselskab for SAS.

Flyene vil være malet i Blue1-farver og besætningerne vil fortsat have Blue1-uniformer på. Men flyvningerne gennemføres som SAS-flyvninger med SK-rutenumre og det vil fra 1. november ikke længere være muligt at købe billetter hos Blue1.

Alle markedsførings- og salgsaktiviteter lægges ind under SAS, og der bliver fremover kun SAS-brandet på markedet.

”Det vil gøre det enklere for både os og kunderne med kun ét produkt i sortimentet med ét samme serviceniveau,” forklarer kommunikationsdirektør i SAS, Elisabeth Manzi.

Omlægningen af Blue1 er et led i SAS’ store spareplan 4Excellence.

Blue1 er Finlands næststørste luftfartsselskab og giver SAS et fodfæste bag ærkerivalen Finnairs linjer. I foråret omlagde Blue1 sit rutenet fra de finske provinslufthavne. Blue1 havde tidligere fløjet fra den finske provins og ind til et trafikknudepunkt i Helsinki, hvorfra passagererne fløj videre ud i Europa. Men det blev lavet om, så finnerne i dag fragtes direkte ned til SAS’ trafikknudepunkt i Københavns Lufthavn.

Ringere vilkår
SAS’ tætte samarbejdspartner, tyske Lufthansa, har besluttet at overføre en stor del af sine inter-europæiske operationer til lavprisdatterselskabet Germanwings. Det er alle Lufthansa-flyvninger i Europa, der ikke udgår fra trafikknudepunkterne i Frankfurt og München, som skal indrulleres i Germanwings. Det betyder, at Lufthansas piloter og kabinepersonale fremover bliver ansat påringere vilkår hos Germanwings. Og det skulle gerne give det økonomisk pressede Lufthansa en gevinst på bundlinjen. Austrian og spanske Iberia har lavet lignende manøvrer.

Elisabeth Manzi, afviser dog, at integrationen af Blue1 er første skridt i en lignende manøvre i SAS-regi, hvor SAS’ egne europæiske operationer lægges over i datterselskabet, hvor lønningerne og omkostningerne generelt er lavere end hos moderselskabet.

”Det er ikke det, der ligger bag det her,” siger Elisabeth Manzi til CHECK-IN.dk.

Blue1 beskæftiger en flåde på ni Boeing 717-200, mens tre ATR72-200 fly opereres af Golden Air på vegne af Blue1.