- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS tabte en milliard kroner på pilotstrejken

I tredje kvartal af finansåret 2021/22 realiserede SAS et underskud før skat på 1,4 milliarder kroner, og alene én milliard kroner kunne direkte henføres til pilotstrejken.

SAS har netop præsenteret regnskabet for tredje kvartal af finansåret 2021/22, der løber fra den 1. november 2021 til den 31. oktober 2022. Årets tredje kvartal omfatter perioden fra 1. maj til den 31. juli, og her vil der normalt være garanti for, at SAS kan levere overskud.

Det er således ikke tilfældet i år, da en 15-dages pilotstrejke fra den 4. til den 19. juli alene kostede SAS 1,4 milliarder svenske kroner, hvilket svarer til en milliard danske kroner.

Samlet er SAS kommet ud af kvartalet med et underskud før skat på 1,99 milliarder svenske kroner (1,4 milliarder danske kroner). Det er sket på baggrund af en omsætning på 8,58 milliarder svenske kroner (6,0 milliarder danske kroner) og i alt 5,1 millioner passagerer.

Efter tredje kvartal har SAS således et akkumuleret underskud på 6,15 milliarder svenske kroner (4,3 milliarder danske kroner) efter de første ni måneder af regnskabsåret.

8.000 aflysninger kostede
Det er således pilotstrejken, der fylder i kvartalsregnskabet for SAS, og havde det ikke været for strejken, der medførte 4.000 aflysninger og berørte omkring 380.000 passagerer, så kunne SAS givetvis have været tættere på et nulresultat, da det også må antages, at der er en del kunder, der har været afventende med bookinger, og det kan ikke aflæses i de direkte tab.

Udover de 4.000 aflyste flyvninger som følge af strejken, så valgte SAS tidligt på sommeren at annullere 4.000 flyvninger i den første halvdel af sommertrafikprogrammet for at skabe mere robusthed i afviklingen af trafikken.

Operationelle udfordringer
Hos SAS erkender koncernchef Anko van der Werff også, at det har været et særdeles udfordrende kvartal.

“I løbet af kvartalet blev der oplevet store operationelle og infrastrukturelle udfordringer på tværs af adskillige kundekontaktpunkter på grund af det stærke opsving denne sommersæson. Hele flyselskabets økosystem oplevede vanskeligheder med genopretningen, og udfordringer i forbindelse med alt fra lufthavnskapacitet til jordbemanding blev oplevet i løbet af sommeren. 

SAS handlede proaktivt og implementerede tiltag for at sikre vores kunders rejseplaner for sommeren. Vi konsoliderede og fjernede en række flyvninger så ansvarligt som muligt og gjorde alt for at afbøde forstyrrelser for vores kunder. Vi har genansat på tværs af forretningen og udvidet vores kundeservice, og vi udvikler i stigende grad automatiserede og selvbetjeningsmuligheder for vores passagerer,” forklarer koncernchefen i en kommentar til kvartalsregnskabet.

Betydelige rekrutteringer på vej
Før sommeren havde SAS registreret et stærkt salg, men pilotstrejken endte med at påvirket salget hele sommeren. Derfor arbejder SAS hårdt på at genopbygge tilliden til selskabet.

Om få måneder flyver selskabet ind i vintersæsonen, og her vælger SAS at være forsigtige i forhold til kapacitet, da der er mange usikkerhedsfaktorer rundt omkring i verden. Trafikken til og fra Asien er stadig præget af COVID-19-restriktoner, og der er stadig geopolitisk uro.

Derimod har SAS en tro på, at markedet bliver mere attraktivt i den kommende sommer, og det begynder man allerede at forberede sig til.

“Med et blik frem til næste sommersæson forbereder vi os på betydelige rekrutteringer og genansættelser, der vil blive iværksat for at imødekomme den forventede øgede fremtidige efterspørgsel,” understreger Anko van der Werff.

 

Relaterede artikler:

Forventer ”blodrøde tal” i SAS’ kvartalsregnskab

SAS-koncernchef: Ingen magiske løsninger

SAS skal spare 5,2 milliarder kroner om året