- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS tæt på bunden i imageundersøgelse

Det kan snart kun gå en vej for SAS i Berlingskes årlige imageundersøgelse, hvor flyselskabet indkasserede en næstsidsteplads.

Berlingske offentliggjorde i går deres årligt tilbagevendende imageundersøgelse. I undersøgelsen har danske erhvervsledere givet karakterer til hinandens virksomheder, hvorefter virksomhederne er blevet rangeret i forhold til hinanden. I alt 140 kendte og toneangivende danske virksomheder er med i undersøgelsen. Hvor en stor gruppe går mere eller mindre ubemærket gennem undersøgelsen og lander i midten, gør andre sig mere bemærket i toppen og ikke mindst bunden.

På næstsidstepladsen finder man flyselskabet SAS. Undersøgelsen bedømmer blandt andet virksomhedernes image på parametre som ledelse, finansiel styrke og konkurrenceevne. I alt er hver virksomhed bedømt ud fra ni parametre.

”Det er klart, at det, som batter iblandt topledere, er resultater. SAS har endnu ikke lagt de tydelige resultater frem af effekterne fra 4 Excellence Next Generation-planen, og indtil det sker, er imageundersøgelser ikke en type af målinger, man vinder på,” fortæller Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, til CHECK-IN.dk.

Redningsplan gav image-ridser
Der er ingen tvivl om, at en stor del af ansvaret for SAS’ bundplacering skal findes i forhandlingerne med fagforeningerne i efteråret, som modtog stor mediebevågenhed.

”SAS har jo ikke været igennem en imageøvelse. Det som SAS gjorde i november, handlede om at fremtidssikre selskabet,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Selvom SAS snart ikke kan nå længere ned i Berlingskes imageundersøgelse, er der dog andre undersøgelser, hvor det skandinaviske flyselskab kan glæde sig over en bedre placering. Flyselskabet måler nemlig fra tid til anden holdningen til SAS hos befolkningen og kunderne, og her lander selskabet flot i forhold til andre flyselskaber, oplyser Trine Kromann-Mikkelsen.

Det forklejner dog ikke faktummet i, at SAS skal have resultater på bordet.

”Der, hvor man nu kan have forventninger til en imageundersøgelse, er, når man begynder at kunne se de konkrete resultater fremadrettet,” erkender pressechefen.

SAS forventer at komme ud med overskud i 2013, hvilket måske kan give selskabet et lille nøk op, næste gang erhvervslederne skal give hinanden karakterer.