- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS: Tiden er inde til nye jyske ruter

SAS har fået andre operationelle muligheder og kommercielle forudsætninger, hvorfor selskabet har fundet tiden inde til at etablere udenrigsruter fra Jylland.

Nyheden om, at SAS fra midten af august måned vil flyve direkte fra Billund og Aalborg til Stockholm, har skabt stor opmærksomhed hos rejsende fra Vestdanmark.

Man har ikke været forvænt med at se SAS-flyene med kurs mod udlandet fra de jyske lufthavne. Det har kun været tilfældet, når charterarrangørerne har lejet det skandinaviske flyselskab til at flyve for sig.

Sidste år i august måned vendte SAS dog tilbage til Jylland med en udenrigsrute til Billund Lufthavn. Det var en sæsonrute fra Oslo, der bliver betjent med Boeing 737-fly fra basen i Norge.

Men hidtil har SAS givet udtryk for, at man ønskede at betjene det jyske marked gennem indenrigsflyvninger til København og derfra videre på selskabets udenrigsrutenet. Et af argumenterne har været, at SAS ikke havde fly med en størrelse på under 88 sæder, hvilket er nødvendigt for at kunne sikre en lønsom drift af ruterne fra Jylland.

Jyllands-ruterne til Oslo og Stockholm afspejler derfor ikke en ændret strategi, men i stedet at SAS har fået andre strenge at spille på.

“De nye ruter er et udtryk for, at vi lytter til kunderne, at vi udnytter kommercielle muligheder og samtidig har en operation, der kan håndtere trafikken. Vi har ikke haft en strategi om ikke at betjene det jyske marked med direkte ruter. Men vi har ikke haft de samme operationelle muligheder og kommercielle forudsætninger, som vi har nu,“ siger koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Driftsdirektøren forklarer, at SAS ønsker at udnytte egen og samarbejdspartneres kapacitet optimalt ud fra et kunde- og et kommercielt perspektiv. Wetlease-aftalerne kan bruges til at betjene de nye Jyllands-ruter, mens SAS kan bruge egen kapacitet, når efterspørgslen kræver større fly, hviket vil sige i myldretiden, på de længere ruter i Europa samt på de typiske turistdestinationer.

“Billund-ruten er en stærk pendlerløsning, hvor vi forventer at hente meget ny trafik. Aalborg ser vi som et godt supplement til kunderne og vores nuværende løsning via København,“ forklarer Flemming Jensen.

Det rigtige tidspunkt
Med nyerhvervede A320-fly i flåden samt billigere overenskomster med piloter og kabinepersonale har det været muligt for SAS at optimere flådeudnyttelsen samt at få operatører med optimal kapacitet ind på de ruter, der har mindre efterspørgsel end flyene i SAS-flåden.

Det er årsagen til, at SAS først nu vælger at kigge mod det vestdanske marked.

“Vi undersøger altid hvilke kommercielle muligheder, der findes, og har vurderet, at nu er det rigtige tidspunkt at starte ruterne på,“ understreger Flemming Jensen.

Flere ruter kan være på vej, ikke nødvendigvis fra Jylland, men fra mellemstore byer i Skandinavien.

“Vi ser muligheder for at knytte flere mellemstore byer i Skandinavien til både Oslo, København og Stockholm. I første omgang vil vi sikre et godt tilbud til de passagerer, der rejser ofte til hovedstæderne, og så sidenhen vurdere markedspotentialet til andre byer.

Når koncerndriftsdirektøren omtaler “andre byer“ er det ikke usandsynligt, at destinationer som Bergen, Stavanger, Trondheim og Gøteborg kunne være aktuelle fra det jyske marked, men det ønsker Flemming Jensen dog ikke specifikt at kommentere.

Natstop i Billund
SAS vil i dag offentliggøre tidtabellen på de nye Stockholm-ruter fra Jylland.

Der flyves mandag til fredag fra Billund til Stockholm-Arlanda kl. 06.40 og kl. 18.30. Herudover er der også en aftenafgang søndag. Fra Stockholm flyver SAS mandag til torsdag samt søndage kl. 16.35, fredag kl. 16.25 og søndag til torsdag kl. 20.25.

Ruten fra Stockholm til Aalborg får fire ugentlige rotationer på mandage, torsdage, fredage og søndag kl. 12.55 fra Stockholm og tilbage fra Aalborg til Stockholm kl. 14.45.