- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS tilbage i punktlighedstoppen

Man kan gøre mange ting for at lokke flypassagerer om bord i et fly, men sandhedens øjeblik handler i høj grad om, hvorvidt flyet lander til tiden. For flypassagerer hader forsinkelser.

Derfor er der grund til tilfredshed hos SAS, der i april måned er kommet tilbage på den globale punktlighedstop hos FlightStats, som måler punktligheden hos en lang række flyselskaber.

På den globale liste over større internationale flyselskaber er SAS havnet på en andenplads, idet 90,93 af samtlige flyvninger ankom til tiden, hvilket vil sige inden for 15 minutter i forhold til tidtabellen. Målingen er foretaget på 26.285 flyvninger, hvilket svarer til 87,44 procent af produktionen.

SAS måtte dog se sig overhalet af russiske S7 Airlines, der er målt på relativt beskedne 7.051 flyvninger, der giver en samlet punktlighed på 91,36 procent. Netop de russiske flyselskaber har igennem de seneste par år foretaget et kvantespring, hvad angår punktlighed sammen med spanske Iberia.

Finnair holder skansen i Europa-toppen
Ved den 6. årlige uddeling af On-Time Performance Service (OPS) Awards var SAS blandt de selskaber, der skulle dyste om prisen for 2014.

SAS var på baggrund af årets præstationer nomineret sammen med Airberlin, ANA, Iberia, Japan Airlines, KLM, LAN Airlines, Lufthansa, Saudia og Singapore Airlines. Her blev det KLM, der løb af med den prestigefyldte pris for 2014.

I april var brasilianske TAM Linhas Aereas godt placeret på en tredjeplads, mens Airberlin og ANA fulgte efter på de følgende pladser.

Finnair, der i 2014 vandt prisen som mest punktlige flyselskab blandt de større selskaber i Europa, kom i april måned ind på endnu en flot førsteplads. År til dato er det således blevet til to førstepladser samt en placering som henholdsvis nummer tre og fire blandt de 30 europæiske flyselskaber i målingen. I april var 93,64 procent af samlet 8.208 flyvninger med rettidig ankomst.