- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS tvunget til at sælge Widerøe

SAS ønsker egentlig ikke at sælge det overskudsgivende norske datterselskab Widerøe, men er tvunget til det, som et led i den store plan om besparelser og frasalg for 5,2 mia. danske kroner.

SAS har set sig nødsaget til at sætte det norske regionalflyselskab Widerøe til salg som et led i den store spareplan, som SAS præsenterede mandag. Widerøe, der er Nordens største regionale flyselskab med 1.400 ansatte, er lidt af et guldæg for SAS med en stigende omsætning og sorte tal på bundlinjen.
Derfor gør det også ondt på SAS-boss Rickard Gustafson at skulle plante et “Til salg“-skilt i cockpitvinduet på Widerøe.
“Det er ikke vores først mulighed og ønske at sælge Widerøe. Men vi har en vanskelig situation, der har gjort det nødvendigt,“ siger SAS-koncernchef Rickard Gustafson, der heller ikke ønsker at afsløre noget om mulige købere.
På forhånd vil Gustafson ikke lukke dørene for nogle bestemte muligheder, hvilket kunne indikere, at britiske Flybe ville kunne komme i spil. Regionalflyselskabet er netop begyndt at operere en række af Finnairs mindre fly og har erklæret, at de ønsker at blive en stor spiller på det nordiske marked. Flybe og Widerøe opererer begge Q400-fly.
En anden mulig køber kunne være norske Braathens Aviation, der blandt andet ejer Malmø Aviation.
Ukendt investor i ryggen
En tredje mulighed kunne være en gruppe af Widerøe-piloter, som allerede har erklæret sig interesserede i at overtage selskabet, som anslås at have en værdi på omkring 1 mia. kroner. Piloterne har ifølge deres talsmand, Ola Giæver, en ukendt investor i ryggen.
Ifølge den norske tv-station NRK kunne Norges næststørste transportselskab, Torghatten, også være en mulig køber. Selskabet driver busser, færger og hurtigfærger over hele Norge, og har tidligere ejet Widerøe sammen med Nordlandsbanken. Faktisk solgte Torghatten sine aktier i Widerøe til netop SAS.
Flere norske medier spekulerer i, om Torghatten er den investor, som tilsyneladende står bag Ola Giæver og de øvrige piloter fra Widerøe.
Ud af den samlede SAS-plan for besparelser og frasalg for 5,2 mia danske kroner skal halvdelen komme fra besparelser internt i SAS og den anden halvdel fra frasalg. Widerøe vurderes at kunne indbringe omkring 1 mia. danske kroner. De resterende penge skal blandt andet hentes gennem et frasalg af SAS Ground Handling.