- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS vender finsk indenrigs ryggen

Det er ikke kun SAS’ direkte ruter fra finske provinslufthavne til København, som der bliver tyndet ud i efter, at Blue1 er blevet produktionsselskab for SAS. Man skal efterhånden også se langt efter SAS-betjening af ruter inden for Finlands grænser.

Efter ni år er SAS’ tilstedeværelse på de finske indenrigsruter snart blot en skygge af sig selv. Fra 27. marts er Vaasa-Helsinki-ruten den eneste helårsrute tilbage, med fire daglige afgange. Det sker, når ruten til Kuopio lukker. Oulu-ruten lukkede allerede i oktober sidste år. Der vil dog fortsat ske sæsonflyvning i vintermånederne med skiturister til Kittilä og Ivalo i Lapland.

De første SAS-ruter åbnede i Finland i 2004. Dengang i form af datterselskabet Blue1, som i 2010 besad 17 pct. af et ellers Finnair-domineret indenrigsmarked. Blue1 fløj på seks finske indenrigsruter, med Helsinki-Oulu som den bedst betjente med ti daglige rotationer.

Blue1 var SAS-gruppens spydspids i konkurrencen mod Finnair, men efter omlægningen af Blue1 til produktionsselskab er det gået stærkt med restruktureringen af SAS’ ambitioner for Finland.

Presset indenrigsmarked og bedre kapacitetsudnyttelse
Det er vigende passagertal, som ligger til grund for lukningerne. Selvom priserne på indenrigsbilletter i Finland med Blue1 og siden Norwegians tilstedeværelse fra 2010 har været faldende, er det ikke noget, som har påvirket passagertallene på indenrigsfronten i positiv retning.

Noget af forklaringen på det skal angiveligt findes i både SAS’, Estonian Airs og airBaltics strategier i at hente passagerer direkte fra finske provinslufthavne til deres respektive hubs. I 2012 oplevede lufthavnene i Oulu, Turku og Vaasa en massiv vækst til trods for et fald i indenrigspassagerne.

”Blue1 har tidligere koncentreret sig om sit eget finske hjemmemarked. Vi har set et meget presset finsk indenrigsmarked. Derfor er det mere lønsomt for os at udnytte Blue1’s fly på en anden måde.” Sådan forklarer koncerndirektør i SAS, Flemming Jensen, baggrunden for lukningerne i Finland og tilføjer:

”Nu når Blue1 er blevet et produktionsselskab, ser vi samlet set på de ressourcer og de fly vi har tilgængelig. Hvordan udnytter vi helheden bedst muligt?”

Det er bl.a. en forøgelse af kapaciteten mellem Helsinki og Stockholm, som ATR-flyet fra Kuopio ruten skal bruges til.

Risiko for prisstigning
Selvom Norwegian fortsat er til stede på det finske indenrigsmarked og dermed er med til at påvirke priserne, er det kun de store ruter, hvor de rød-hvide fly konkurrer med Finnairs.

Kuopio er en lille lufthavn, som især benyttes af erhvervslivet i Midt- og Østfinland. Jukka Miettinen, Salgsdirektør for SAS i Finland, erkender i forbindelse med Kuopio lukningen, at SAS’ tilbagetrækning svækker konkurrencen og tilføjer, at det bliver interessant at se, hvad der sker med priserne på det finske indenrigsmarked.

Finnair, som nu bliver eneoperatør også på Kuopio-ruten, har i førsteomgang været hurtig til at lukke hullet efter SAS med en yderligere afgang og en restrukturering af afgangstiderne.

Læs også:

Endnu en SAS-rutelukning til København
SAS lukker finske ruter til København