- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS vil ensrette underleverandører

I den nye aftale med Flybe har SAS bedt Flybe stille med ATR72-fly og ikke Q400-fly - som Flybe ellers er storoperatør af.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle onsdag, så har SAS og det britiske regionalflyselskab Flybe netop indgået en aftale om at Flybe skal operere fire spritnye ATR72-600 fly på en seksårig kontrakt for SAS. De to første fly skal sættes i drift til oktober 2015 og de to næsten til marts 2016.

Flybe skal således ud og finde et leasingfirma, der har adgang til nogle af de omkring 40 nye ATR72-600 fly, som vil rulle ud fra ATR-fabrikken i Toulouse i de kommende 11 måneder. Det kan godt blive noget af en bedrift. For langt de fleste fly er enten købt direkte af flyselskaber eller der er indgået leasingaftaler længe før flyene forlader samlebåndet.

Ensartet produkt
Det er ellers ikke fordi Flybe ikke har fly i forvejen. Selskabet har således adskillige Embraer 175 og 195 regionale jetfly i flåden, ligesom selskabet er Europas største operatør af Bombardiers Dash-8 Q400-fly med hele 42 af slagsen i sin flåde.

Men SAS har specifikt bedt om, at Flybe stiller op med ATR72-600 fly magen til de otte, som Jet Time i dag opererer for SAS på en række intraskandinaviske og nordeuropæiske feederruter.

”Vi vil gerne gøre kundemødet enklere og derfor vil vi gerne have en strømlinet flyflåde, så passagererne oplever et ensartet produkt. Desuden er der store fordele med hensyn til blandt andet standpladser og handling ved at have en ensrettet flåde – også når det kommer til underleverandører som Jet Time og Flybe,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Svedige håndflader
De otte ATR72-600 fly, som Jet Time i dag opererer for SAS, er malet i fuld SAS-bemaling med røde motornaceller og mørkeblåt haleror. De fire Flybe-fly vil formentlig få samme udsmykning, da bemalingen er en vigtig del af SAS’ ambition om at levere et ensartet ”SAS-brandet” produkt.

Hvis Flybe i stedet kunne have stillet med fire af sine 42 Q400-fly, så ville man være endt i en situation, der sikkert kunne fremkalde svedige håndflader og ubehagelige minder hos en del SAS-passagerer og -medarbejdere. Nemlig Q400-fly i SAS-bemaling magen til de 27 Q400-fly, som SAS satte på jorden efter tre dramatiske nødlandinger i efteråret 2007.

Trine Kromann-Mikkelsen afviser dog, at det har haft noget som helst med valget af fly at gøre. Det handler alene om at få en ensartet flåde – og ATR72-600 bruges allerede af Jet Time i dag. En anden stor underleverandør til SAS, Braathens Aviation, anvender til gengæld ikke ATR72-600 fly. De har fem ATR72-500 fly og 11 SAAB 2000-fly.

Danske Jet Time opererer otte ATR72-600 fly for SAS. Fra oktober 2015 får de selskab af fire ATR72-600 fly fra Flybe.