- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS vil flyve til Houston

Trods en begrænset størrelse på langdistanceflåden har SAS amibitioner om at flyve til endnu en nordamerikansk destination. En rute fra Norge til Houston overvejes i øjeblikket hos det skandinaviske flyselskab.

SAS flyver i dag til destinationerne New York, Chicago og Washington i USA. Ogfra 8. april næste år føjes San Francisco til rutenettet som den fjerde destination på det amerikanske kontinent.

Men ambitionerne er noget større hos SAS, der dog i første omgang har begrænsninger i en flådestørrelse på 11 langdistancefly. Det rækker ikke langt, når man samtidig skal betjene Asien-destinationer som Beijing, Shanghai, Tokyo og indtil videre også Bangkok.

På listen over de største uservicerede nordamerikanske destinationer fra Københavns Lufthavn finder man New York-JFK (helårsbetjening), Los Angeles, Miami, Boston, Orlando, Seattle og Las Vegas.

Houston, der er USA´s fjerdestørste by og den største by i staten Texas, optræder ikke på Københavns Lufthavns liste over interkontinentale rutemuligheder. Men det gør den til gengæld i Oslo-Gardermoen og naturligt også iStavanger-lufthavnen i Sola, hvor den norske olieindustri har sit centrum.

‘Olierute’ til Houston
Der er nemlig et betydeligt potentiale for en ‘olierute’ fra Norge til Houston, konkluderer SAS.

“Olieindustrien genererer stor trafik, og da Norge er en olienation, vil det ikke være unaturligt at forenkle rejsen mellemde to markeder,“ siger SAS-koncernens nye salg- og marketingdirektør Eivind Roald til norske Aftenposten.

Om en sådan rute skal udgå fra Oslo eller Stavanger skal markedet i følge Eivind Roald afgøre.

Udmeldingerne fra SAS-direktøren åbner op for spekulationer om fremtiden for Oslo-New York ruten, som SAS åbnede sidste forår. Fra 1. april næste år får ruten mellem København og New York tilføjet yderligere tre frekvenser. Med et styrket New York-produkt fra København kunne SAS bruge noget af kapaciteten fra Oslo-New York ruten til at etablere en direkte rute til Houston fra det norske marked.

Herudover vil det også give mening eventuelt at reducere kapaciteten på ruten Oslo-New York, således at der ikke på samme ugedage flyves i direkte konkurrence med Norwegian med et stort yield-pres til følge.

Rejsende fra Skandinavien til Houston flyver i dag via New York med SAS eller direkte via Amsterdam, Frankfurt eller London-Heathrow.