- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Seks danske lufthavne ved Routes 2015

Den europæiske ruteudviklingskonference i Aberdeen, der sluttede i går havde tiltrukket seks danske lufthavne og repræsentanter fra et halvt hundrede nordiske lufthavne og flyselskaber.

Den 10. udgave af den årlige ruteudviklingskonference Routes Europe var i år henlagt til Aberdeen i Skotland.

Danmark og Færøerne var særdeles godt repræsenteret, idet ikke mindre end seks lufthavne havde fundet vej til konferencen. Udover Københavns Lufthavn var der repræsentanter fra lufthavnene i Billund, Aalborg, Aarhus, Odense samt Vagar Lufthavn på Færøerne.

Her kunne de danske lufthavne sammen med nordiske og europæiske kolleger forsøger at gøre deres hoser grønne overfor flyselskaberne, som er blevet præsenteret for et utal af business-cases, der skulle overbevise dem om, at de skulle vælge en bestemt lufthavn og rute til ledig flykapacitet i de kommende trafikprogrammer.

På rutekonferencen var selskaber som SAS, Norwegian, Finnair og Icelandair til stede sammen med flyselskaber fra det meste af Europa, så der har været god lejlighed til at drøfte positive ruteudviklings-cases.

Ingen konkurrence til København-Aalborg
En af deltagerne i Routes 2014 er administrerende direktør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn.

Han har haft møder med forskellige flyselskaber i forhold en prioriteringsliste, som han har lavet hjemmefra. Først og fremmest har det været vigtigt med en dialog med SAS og Norwegian om en bedre prisstruktur på indenrigsruten mellem København og Aalborg. Herudover er det vigtigt, at Aalborg får en bedre betjening af London og Oslo, om det så skal ske med den nuværende samarbejdspartner eller andre operatører.

“Vi har også et par destinationer ude i Europa, som vi taler med forskellige flyselskaber om, ligesom vi har haft et møde med det spanske lavprisflyselskab Vueling, der flyver til Aalborg i sommerhalvåret. Vueling er meget tilfredse med samarbejdet,“ siger Søren Svendsen.

Hvad Aalborg-direktøren fik ud af snakken om prisstrukturen på indenrigsruten mellem København og Aalborg, vil han ikke umiddelbart løfte sløret for. Samtidig kunne han dog konstatere, at det ikke vil være muligt at tiltrække en tredje operatør til indenrigsruten.

“Vi har snakket med mange flyselskaber, men der er ingen, der tør tage konkurrencen op med SAS og Norwegian, Sporene fra tiden med Cimber Sterling skræmmer,“ konstaterer Søren Svendsen, der herefter må fortsætte dialogen med de to nuværende operatører. Den kan passende fortsætte, når alle parter atter er hjemme fra det store luftfartstræf i Aberdeen.