- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sidste Cactus-flyvning sluttede i Philadephia

Onsdag morgen blev American og US Airways overført til én fælles drifstilladelse. Det betyder, at det er slut med kaldenavnet “Cactus“, som blev benyttet af US Airways.

Den 15. januar 2009 indtraf “miraklet på Hudson River“, da flykaptajn Chesley B. Sullenger svævede sit Airbus A320-fly med 155 ombordværende til en mirakuløst vellykket nødlanding på Hudson-floden i New York.

Flight 1549, der var fra US Airways, havde under opstigningen fra La Guardia-lufthavnen fået fugle i begge motorer, der efterfølgende mistede kraft. Netop US Airways har kaldenavnet “Cactus“, når der kommunikeres mellem flyveledelsen og flyet, og dette navn blev legendarisk i lydsporet til den efterfølgende tv-dokumentar om hændelsen, hvor man hørte kommunikationen mellem cockpit og flyveledelse.

“At, this is, uh, Cactus 1539, hit birds, we lost thrust in both engines, we´re turning back towards La Guardia,“ lød det fra kaptajn Sullenberger kort efter opstigningen. At det var Cactus 1549 og ikke 1539, som kaptajnen skulle forsøge at føre til en sikker landing, var dog underordnet i den forbindelse.

Sidste Cactus-flyvning
Cactus-kaldenavnet er kendt af flyveledere over det meste af verden, men i går var det endegyldigt slut, da Cactus 774 satte hjulene på asfalten i Philadelphia Airport efter en flyvetur fra Londons Heathrow-lufthavn.

I fremtiden får samtlige fly hos det fusionerede American Airlines kaldenavnet American, da man vil benytte én fælles driftstilladelse.

Et team på 700 ansatte har brugt lidt mere end et år på at forberede den driftsmæssige sammenlægning af de to flyselskaber. Det har omfattet uddannelse af 110.000 ansatte samt produktion af 115.000 sider med procedurer og politikker. Samtidig er der gennemført 1.700 risikovurderinger, men 465 manualer er blevet opdateret.

Overtog navnet fra America West
Kaldetnavnet Cactus fik US Airways oprindeligt fra America West Airlines, som man fusionerede med i 2005. Først i oktober 2008 blev det taget i brug af US Airways, da de to fusionerede selskaber fik fælles driftstilladelse.

Hovedkvarteret for America West Airlines – og sidenhen også US Airways – var i Tempe i staten Arizona. Her vokser den berømte Saguaro Cactus, hvoraf kaldenavnet er opstået.

Herhjemme har SAS eksempelvis kaldenavnet Scandinavian, men Norwegian har Nor Shuttle som callsign. Et lidt aparte navn findes hos British Airways, der hedder Speedbird, når flyene er i luften.