- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Singapore Airlines lun på Air India

Der er åbnet op for, at udenlandske investorer kan komme ind i ejerkredsen af det gældssatte Air India, og Singapore Airlines og indiske Tata Group er blandt mulige købere.

Singapore Airlines har rettet blikket mod det indiske flyselskab Air India.

Air India har en gæld på 8,5 milliarder dollars (svarende til 53 milliarder kroner, red.), og i juni sidste år erklærede den indiske regering, at man var klar til at sælge flyselskabet. Flere forsøg på at redde selskabet var mislykkedes, og troen på en lysere tid fremtid lå angiveligt langt væk.

Indiens premierminister, Narendra Modi, har netop godkendt ændringer i lovgivningen, der giver udenlandske flyselskaber og virksomheder lov til at investere i det statsejede Air India. Flyselskabet blev grundlagt i 1930’erne af industrikoncernen Tata Group, og flyselskabet blev nationaliseret i 1953.

Det er dog senest slået fast, at eventuelle udenlandske flyselskaber højst kan købe op til 49 procent af aktierne hos Air India. Det største ejerskab og kontrollen af flyselskabet skal stadig blive på indiske hænder. Men der er således åbnet op for, at Singapore Airlines kan overtage en del af flyselskabet-eventuelt sammen med Tata Group.

Overvejer at byde
I 2015 blev flyselskabet Vistara grundlagt i et samarbejde mellem Tata-koncernen og Singapore Airlines. Vistaras administrerende direktør, Leslie Thng, har i forbindelse med en pressekonference givet udtryk for, at de to selskaber var ”åbne for at overveje” et potentielt bud på Air India. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det er dog uvist, hvorvidt Tata Group og Singapore Airlines vil byde separat eller sammen, såfremt de ønsker at overtage Air India. Formanden for Tata Group, N. Chandrasekaran, udtalte sidst i 2017, at selskabet ville være interesseret i at byde på flyselskabet.

Men også flere indiske flyselskaber har vist interesse for et købe det gældsramte Air India. Flyselskabet har stadig en markedsandel på 13 procent i Indien og er i øjeblikket landets tredjestørste flyselskab.

Modstand mod privatisering
Air India er i øjeblikket i gang med en ’turnaround’-plan, der løber fra 2012 til 2022. Og ifølge The Business Standard har flyselskabet gjort fremskridt på flere parametre.

Et udvalg inden for den indiske transportsektor har derfor foreslået regeringen at ændre sin beslutning om at lade private investorer købe sig ind i Air India. Men regeringen har sat den 18. juni 2018 som den foreløbige frist for gennemførelse af en privatisering af Air India.

Interglobe Aviation, der ejer det indiske lavprisflyselskab IndiGo Airlines, har desuden åbent vist interesse for at overtage Air Indias langdistanceforretning, selv om den indiske regering har udtalt, at man ønsker at afhænde Air India og Air India Express som en samlet enhed.

I efteråret 2017 åbnede Air India ruter fra Delhi til København og Stockholm. Flyselskabet blev medlem af Star Alliance i 2014 og opererer blandt andet med de moderne Boeing 787 Dreamliner-fly.

 

Relaterede artikler:

Indien gør klar til at lukke fremmede ind i Air India

Danmark og Indien genforenet ad luftvejen

Air India kom til Stockholm