- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Singapore Airlines varsler CPH-oprustning

Daglige flyvninger med spritnye Airbus A350-fly kan blive Singapore Airlines' modsvar til Emirates og Qatar Airways' oprustning på ruterne til CPH.

Singapore Airlines pønser på at svare igen på den kommende oprustning fra både Emirates og Qatar Airways på ruterne til og fra Københavns Lufthavn. Selskabet er således langt fremme i overvejelserne om at gå fra fem ugentlige flyvninger til daglig betjening af ruten mellem København og Singapore. Inden for de næste to måneder venter selskabet at beslutte sig for, om planen skal føres ud i livet. Indtil videre er det dog kun et ønske fra den nordiske chef.

“Det er indtil videre kun min lokale plan for at udvikle markedet. En kapacitetsudvidelse skal i sidste ende koordineres mellem SAS og vores hovedkontor,“fortæller Singapore Airlines’ nordiske chef, Tim Lee, til CHECK-IN.dk.

At det skal koordineres med SAS skyldes, at SAS og Singapore Airlines for et par år siden indgik et omfattende joint venture-samarbejde, der blandt andet omfatter Singapore Airlines-rutenumre på en lang række flyvninger fra Skandinavien ind til København samt en deling af indtægterne på Singapore Airlines’ rute mellem København og Singapore.

Med daglig flyforbindelse kommer Singapore Airlines hvad angår frekvenser op på siden af rivalerne fra Emirates, mens Qatar Airways allerede har annonceret at de snart går fra 11 til 14 ugentlige afgange.

Nye Airbus A350-fly
Singapore Airlines’ oprustning kommer sandsynligvis ikke til at stoppe her. I hvert fald ikke hvis det står til den nordiske chef. For mens Emirates uden tvivl kommer til at få stor opmærksomhed, når de 1. december indsætter et Airbus A380-dobbeltdækkerfly på sin rute mellem København og Dubai, så har Singapore Airlines også et es i ærmet.

Således ser Tim Lee gerne, at Københavns-ruten bliver blandt de første ruter, som selskabet fra starten af 2016 sætter sine nye Airbus A350-fly ind på.

“Det fly vil være ideelt for Københavns-ruten, da den har flere business class-sæder end de Boeing 777-200 fly, som vi anvender i dag. Vi har altid sagt til hovedkontoret, at vi har brug for flere business class-sæder,“ forklarer Tim Lee.

Desuden får Airbus A350’erne Singapore Airlines’ nye Premium Economy Class.

Gevaldigt pres
Mens Singapore Airlines og Thai Airways flyver direkte til Asien i form af henholdsvis Singapore og Bangkok, så skal man med ”sandkasseselskaber” som Emirates og Qatar Airways via henholdsvis Dubai eller Doha i Mellemøsten for at skifte fly. Singapore Airlines og Thai Airways har dog alligevel oplevet et gevaldigt pres fra de to andre på trafikken mellem Europa og Asien. Nye lækre fly med høj service til rigtig mange destinationer til attraktive priser, har været med til at få kunderne til at tage turen nedover Mellemøsten.

Emirates og Qatar Airways flyver begge dagligt til både Oslo og Stockholm fra henholdsvis Dubai og Doha, og inden længe går Qatar Airways op til at beflyve Stockholm 13 gange om ugen. Singapore Airlines har derimod kun én skandinavisk rute til København og det vil de blive med kun at have, forsikrer Tim Lee.