- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Skidt debut for Eurowings A330-fly

Første flyvning med Airbus A330-fly hos Lufthansa-selskabet Eurowings fandt sted den 14. oktober. Efter blot seks dage er den første hændelse blev indrapporteret til den tyske havarikommission.

Lufthansa har valgt at satse på langdistanceflyvninger til lavpris fra Køln-Bonn lufthavnen. Flyvningerne bliver markedsført under Eurowings-varemærket men teknisk opereret af SunExpress Deutschland, der er et joint-venture mellem Lufthansa og Turkish Airlines.

Den særlige konstellation med SunExpress Deutschland som operatør har gjort det muligt for Lufthansa at bevæge sig ind i lavprismarkedet for oversøiske flyvninger.

Eurowings vil debutere den 2. november med en flyvning fra Køln-Bonn til Varadero på Cuba. Den første kommercielle flyvning fandt dog allerede sted den 14. oktober, da Eurowings indsatte det første af to Airbus A330-fly fra SunExpress Deutschland på ruten fra Køln til Palma de Mallorca. Dermed kan besætningerne få erfaring med operationen, inden der tages hul på langdistanceflyvningerne.

Den første flyvning den 14. oktober gik efter planen, og det var også tilfældet med en flyvning den 19. oktober fra Hamborg til Palma de Mallorca. Men på en flyvning tirsdag den 20. oktober kom selskabet ud for den første hændelse, der er blevet indrapporteret til den tyske havarikommission.

Motordæksler faldt af
Airbus A330-200 flyet med registreringen D-AXGA skulle gennemføre en flyvning fra Køln til Palma de Mallorca som rutenummer 4U592. Ved opstigningen fra den tyske lufthavns bane 14L blev to motordæksler på venstre motor revet af.

Flyet fortsatte opstigningen, da piloterne tilsyneladende ikke havde opdaget, at dækslerne havde revet sig løs. Ifølge Aviation Herald blev motordækslerne opdaget af piloter på et andet fly, og en efterfølgende inspektion fra lufthavnspersonalet var med til at lokalisere og identificere motordækslerne.

Da det blev kendt, at motordækslerne var fra A330-flyet fra Eurowings, blev flyet kontaktet. Det befandt sig på dette tidspunkt over det sydlige Frankrig, og piloterne valgte at fortsætte til Mallorca, hvor de 169 passagerer og 13 besætningsmedlemmer landede sikkert.

Der har løbende være indrapporteret tilfælde, hvor flyets kaptajn eller teknikere ikke har foretaget den fornødne inspektion for at sikre sig, at motordækslerne er lukket korrekt. Hændelsen med Eurowings-flyet undersøges nu af den spanske havarikommission CIAIAC i samarbejde med BFU, der er den tilsvarende tyske myndighed på området.