- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Skub på irske Norwegian-ruter efter tildeling

To nye ruter mellem en irsk provinsby og to amerikanske storbyer bliver de første, hvor Norwegian vil gøre brug af sin nye USA-tilladelse.

Norwegians ruteplanlæggere er gået i fuld gang med at planlægge to nye norske langdistanceruter fra den irske provinsby Cork til Boston og New York. Et projekt, som de tidligere har måtte lægge på hylden.

Men efter at Norwegians irske datterselskab, Norwegian Air International, fredag i sidste uge – efter præcis tre års ventetid – fik en tilladelse til at flyve til USA, har ruteplanlæggerne igen taget hul på planlægningen af Cork-ruterne.

Heftig diskussion
De to ruter bliver således det første konkrete resultat af at Norwegian Air International har fået sin ”foreign carrier permit” fra det amerikanske transportministerium. Norwegians ansøgning har siden den blev indleveret den 2. december 2013 været til heftig diskussion på begge sider af Atlanterhavet. Det amerikanske transportministeriums langsommelige sagsbehandling fik tidligere i år EU til at anlægge en sag mod USA for at krænke den såkaldte Open Skies-aftale om fri flytrafik mellem USA og EU. Emnet har også været en del af den amerikanske præsidentvalgkamp.

Præcis hvornår Norwegian Air International vil åbne de to nye ruter, ligger endnu ikke fast. Men ifølge irske medier, så bliver det formentlig til april næste år.

Det står dog klart, at ruten skal betjenes fire gange om ugen med Boeing 737-800 mellemdistancefly, som Norwegian normalt kun anvender på ruterne indenfor Europa, og ikke med de Boeing 787 Dreamliner-fly, som Norwegian anvender på sine andre langdistanceruter. Afstandene fra Cork på den irske vestkyst til Boston og New York på den amerikanske østkyst er nemlig så korte, at Boeing 737-800 flyet godt kan klare turen.

I slutningen af 2017 forventer Norwegian at få de første nye Boeing 737-8MAX fly, som har længere rækkevidde end Boeing 737-800. Det er planen, at MAX-flyene skal tage over på Cork-ruterne. Norwegian forventer desuden på sigt at anvende Boeing 737 MAX-flyene på en lang række langdistanceruter, hvor passagergrundlaget ikke er stort nok til at anvende Boeing 787 Dreamliner-fly.

Markant forøgelse
Søndag – to dage efter udstedelsen af USA-tilladelsen – offentliggjorte Norwegian en markant forøgelse af antallet af USA-flyvninger fra selskabets base i London Gatwick-lufthavnen fra 22 til 34 ugentlige flyvninger næste år.

Fra april vil ruten til Los Angeles blive betjent en gang dagligt mod fem gange om ugen i dag. Ruten til Fort Lauderdale vil gå fra en til to ugentlige flyvninger, mens ruten til Oakland nær San Francisco vil få fem ugentlige flyvninger mod tre i dag. Orlando-ruten får tre ugentlige flyvninger. I dag flyves to gange om ugen. Og endelig så udvides ruten mellem London Gatwick og New York fra en daglig rotation til to daglige returflyvninger alle dage undtagen onsdag.

”Når vi får ni nye Boeing 787 Dreamlinere ind i vores flåde næste år, så er det her kun begyndelsen på vores ekspansion i Storbritannien,” siger Norwegians kommercielle direktør, Thomas Ramsdahl, til Air Transport World.

Ingen ændringer
Norwegians eksisterende langruteproduktion samt de nye flyvninger fra London Gatwick vil fortsat blive opereret af det norske selskab Norwegian Air Shuttle. Det er her Norwegians Boeing 787 Dreamliner-produktion har været placeret mens man ventede på den amerikanske tilladelse.

Tilladelsen, der nu er blevet givet til vores irske datterselskab, giver os mere fleksibilitet i forhold til hvordan vi kan drive langdistanceruter i fremtiden, men der er ingen umiddelbare ændringer,” siger en talsmand for Norwegian i Storbritannien til Air Transport World.

Norwegian fremlagde tirsdag tal for passagerudviklingen i november. Tallene viste en passagerfremgang på 16 procent i forhold til samme måned sidste år. På langdistanceruterne var passagervæksten 70 procent. Belægningen var i alt 84 procent, op et procentpoint fra samme måned sidste år. I alt 2.265.145 passagerer valgte at flyve med Norwegian i november, hvilket er 313.062 flere end i november 2015.

 

 

Relaterede artikler:

Vil have Trump på banen mod Norwegian

Permanent USA-tilladelse til Norwegian

Irsk selskab får USA-tilladelse Norwegian ikke kan få

EU rejser sag mod USA i Norwegian-strid

Norwegian udsætter USA-ruter

Præsidentkandidat angriber Norwegian

Clinton beder Obama afvise Norwegian

Norwegian-ruter over Atlanten med Boeing 737-fly

Amerikansk afslag kan koste Norwegian millioner

Irsk transportminister i kamp for Norwegian

Amerikanske rejsebureauer støtter Norwegian