- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Skyways-konkurs giver plads til SAS-konkurrent

Konkursen i Skyways betyder, at en del føderuter til SAS-knudepunktet i Stockholms Arlanda-lufthavn indtil videre er væk. Det kan åbne op for et samarbejde med Sverigeflyg, der dog er ejet af SAS-konkurrenten Braathens Aviation.

Da Skyways tirsdag indgav sin konkursbegæring måtte SAS se i øjnene, at de på under tre uger havde mistet to af sine vigtigste samarbejdspartnere i Norden. Først gik Cimber Sterling konkurs den 3. maj, og tirsdag gik søsterselskabet Skyways samme vej, da de ukrainske hovedaktionærer også her valgte at trække stikket på det nødlidende selskab.

Skyways’ svenske indenrigsruter og Cimber’s danske indenrigsruter samt de to selskabers ruter mellem Danmark og Sverige var væsentlige for at føde passagerer ind til SAS’ trafikknudepunkter i København og Stockholm, hvorfra SAS fløj passagererne videre ud i Europa og den øvrige verden.

Nu er SAS på udkig efter en eller flere aktører, der kan tage over. SAS har nemlig ikke fly af en passende størrelse til at betjene det fintmaskede net af ruter til byer som Karlstad, Växjö, Jönköping, Visby og Halmstad.

Det svenske Widerøe
Hjælpen kan muligvis komme fra en gammel bekendt af det skandinaviske luftfartsselskab.

Således erklærer Per G. Braathen fra Braathens Aviation onsdag i den norske Finansavisen, at han agter at dominere svensk indenrigsflyvning gennem selskaberne Malmø Aviation og Sverigeflyg.

”Vi skal blive det svenske Widerøe,” siger Per G. Braathen med henvisning til det norske regionalflyselskab Widerøe – der er ejet af SAS.

Men spørgsmålet er om Braathens vil samarbejde eller konkurrere med SAS.

Per G. Braathen er søn af nu afdøde Ludvig G. Braathen, der i 1947 stiftede det norske flyselskab Braathens SAFE. I mange år konkurrerede Braathens og SAS om det norske indenrigsmarked som qua de store afstande er et meget stort marked. Men til sidst kunne Braathens ikke klare sig i den hårde priskonkurrence og måtte i lade sig opsluge af SAS i 2004.

Paraply for seks selskaber
Braathens-familien beholdte dog ejerskabet over datterselskabet Malmø Aviation, og da SAS i 2007 lagde Braathens-navnet i graven, stiftede familien Braathens Aviation, der i dag blandt andet er moderselskab for de svenske regionalflyselskaber Malmø Aviation, Sverigeflyg og Golden Air.

Malmø Aviation flyver mellem de største svenske byer, mensSverigeflyg er en form for paraply for seks svenske regionalflyselskaber med navne som Blekingeflyg, Gotlandsflyg og Kullaflyg. Golden Air opererer en enkel rute selv, men fungerer primært som operatør af fly for selskaberne under Sverigeflyg-paraplyen samt det finske SAS-datterselskab Blue1.

Per G. Braathen siger til Finansavisen, at Braathens Aviation er det eneste selskab, der tjener penge på svensk indenrigsflyvning.

Sverigeflygs palette af selskaber gør den til en oplagt samarbejdspartner for SAS. Men imod et samarbejde mellem Braathens Aviation-selskaberne og SAS taler dog, at Malmø Aviation og SAS konkurrerer skarpt på ruterne mellem de store svenske byer. Men behovet for et feed ind til Stockholm fra de mange mindre industribyer gennem Sverigeflyg kan eventuelt få SAS til alligevel at søge hjælp hos Braathens.

Det svenske regionalflylandskab er også befolket af selskaber som Nextjet og Direktflyg. Begge selskaber har allerede annonceret planer om at gå ind på enkeltetidligere Skyways-ruter, og SAS har også indgået codeshare-samarbejde med Nextjet, der blandt andet flyver til Linköping og Örebro fra København. Men ingen af selskaberne er store nok til for alvor at løfte arven efter Skyways.