- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Skyways synes klar til Bromma – København rute

Cimber Sterlings søsterselskab, det svenske Skyways, synes at være klar til at udfordre britisk-finske Flybe Nordic på ruten fra Stcokholm-Bromma til København. Senest fra den 26. marts 2012 vil Skyways flyve tre hverdagsgange dagligt i lighed med Flybe.

Det britisk-finske luftfartsselskab Flybe Nordic kunne i sidste uge overraske markedetmed meddelelsen om, at selskabet går ind på ruten fra København til Stockholm-Bromma fra 23. januar 2012.

Der flyves tre gange dagligt i hver retning på hverdage samt i alt tre afgange i løbet af weekenden. Dermed kan Flybe Nordic samlet tilbyde 18 afgange ugentlig i hver retning

Samme rute har Cimber Sterling og søsterselskabet Skyways også haft kig på længe, og nu bliver det tilsyneladende mere konkret. I hvert fald har Skyways opdateret en fartplan i reservationssystemet Sabre med startdato den 26. marts 2012.

15 ugentlige rotationer

Der bliver ligesom hos Flybe Nordic tre hvedagsafgange i hver retning mellem København og Stockholm-Bromma, men inden afgange i weekenden. Det betydersamlet 15 ugentlige afgange.

Skyways vil angiveligt flyve efter følgende fartplan:

Stockholm-København
JZ100 BMA0755 – 0915CPH ER4 x67
JZ102 BMA1330 – 1450CPH ER4 x67
JZ104 BMA1720 – 1840CPH ER4 x67

København-Stockholm
JZ101 CPH0945 – 1105BMA ER4 x67
JZ103 CPH1530 – 1650BMA ER4 x67
JZ105 CPH1910 – 2030BMA ER4 x67

Det er en fartplan, der er næsten identisk med Flybe Nordic. Det britisk-finske selskab afgår fra Bromma om morgenen kl. 07.00, mens Skyways først flyver kl. 07.55. Middagsafgangen fra Bromma hedder kl. 12.15 hos Flybe, mens Skyways først sætter kursen mod København kl. 13.30.

Flybe flyver dagens sidste afgang fra Bromma kl. 16.45, mens Skyways kan vente til 17.20.

Cimber forventes at supplere

Svagheden ved begge selskabers fartplaner er, at der ikke findes en tidlig morgenafgang fra København og en sen aftenafgang fra Stockholm. Men her kommer Cimber Sterling angiveligt ind i billedet. Skyways og Flybe har basefly stående i Stockholm-Bromma, mens Cimber har basefly i København. Derfor kan Cimber Sterling behændigt dække fartplanen ind ved at supplere Skyways-fartplanen med yderligere2 – 3 daglige afgange.

Dermed vil Cimber Sterling kunne flyve tidligt ud fra København og komme sent retur fra Stockholm-Bromma og sikre en mere heldækkende fartplan i samarbejde med søsterselskabet Skyways.

Skyways vil operere strækningen med jetfly af typen Embraer 145 med plads til 48 passagerer og en beregnet flyvetid på 1 timer og 20 minutter. Flybe Nordic vil i stedet anvende turbopropfly af typen ATR 72-500 med plads til 68 passagerer, men her vil flyvetiden være på 1 time og 35 minutter. SAS og Norwegian, der i dag flyver mellem København og Stockholm-Arlanda har en flyvetid på 1 time og 10 minutter.

Der foreligger endnu ikke konkrete informationer fra Cimber Sterling om selskabets mulige entré på København-Bromma ruten. Men selskabet har søgt om slots på ruten, så det vil være overvejende sandsynligt, at selskabet kommer i gang samtidig med Skyways.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Skyways til de konkrete informationer. MenPeter Browall, der er Senior Vice President, Commercial & Business, hos Skyways sagde for nylig til CHECK-IN.dk: ”Jeg kan bekræfte, at vi arbejder aktivt for at kunne starte på ruten fra Bromma til København i løbet af vintertrafikprogrammet. Men der er begræsninger i Bromma, der betyder, at vi ikke blot kan udvikle vores forretning og flyve som vi vil.“

Den såkaldte slot-konference, der blev afholdt fra 17. – 19. november i Singapore, har angiveligt givet Skyways de ønskede start- og landingstilladelser i den restriktive Bromma-lufthavn.