- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Skyways vil flyve dansk indenrigs

Svenske Skyways erklærer sig parate til at gå ind på de danske indenrigsruter. Samtidig går selskabet ind på endnu en af de ruter, som Cimbers konkurs efterlader. Det gælder om at positionere sig stærkt så tidligt som muligt, lyder det fra svenskerne.

Cimber Sterlings konkurs for en uge siden har sat gang i et større skakspil om den danske indenrigsflyvning, som Cimber havde en stor andel af, blandt andet med monopol på flere ruter. Allerede samme dag som Cimbers konkursbegæring blev indgivet, genåbnede Danish Air Transport (DAT)ruterne til Bornholm og Sønderborg, mens SAS satte flere afgange ind på Aalborg og Aarhus.

Britiske Flybemeldte også samme dag ud, at de kiggede på mulighederne for en dansk entré med datterselskabet Flybe Nordic, som Finnair har en andel i. Endelig rundede Norwegian den hektiske dag af med at annoncere en genkomst på ruten til Karup og flere afgange til Aalborg.

Cimber’s svenske søsterselskab Skyways viser nu også interesse for at sende fly afsted fra indenrigsterminalen i Københavns Lufthavn og ud til provinslufthavnene.

”Vi er interesserede i at flyve på de danske indenrigsruter,” siger Skyways’ kommercielle direktør, Peter Browall til CHECK-IN.dk.

Fylde huller ud
Mens selskabet endnu ikke har annonceret åbningen af indenrigsruter, så er man i fuld gang med at fylde de huller i det nordiske regionalmarked, som Cimber-konkursen efterlod.

Allerede dagen efter Cimbers deroute meddelte Skyways, atselskabet villeovertage ruten mellem København og Norrköping. Og i går onsdag valgte selskabet også at annoncere sit indtog på ruten fraBillundtil Stockholm Arlanda fra 21. maj. Ruten bliver fløjet tre gange dagligt hver vej med en 49-personers Embraer ERJ145, der får base i Billund.

Sun-Air havde få timer efter at Cimber måtte indstille driften torsdag morgen, annonceret, at de ville åbne ruten fra Billund til Stockholms citylufthavn Bromma med to daglige flyvninger hver vej.

Trække det længste strå
Kuratellet for konkursboet efter Cimber Sterling fører angiveligt parallelle forhandlinger med Skyways og Flybe om muligheden for at overtage resterne af Cimber-boet.

Hvis Flybe ender med at trække sig sejrsrigt ud af forhandlingerne, får de rådighed over Cimber’s ATR-fly og vil kunne genindsætte dem på mange af Cimbers gamle ruter. Peter Browall vil ikke kommentere på om Flybe er tæt på at trække det længste strå, og Skyways derfor skynder sig at gå ind på de mest interessante ruter inden Flybe kommer anstigende med Cimber-flyene.

”Men der er naturligvis en anledning til at vi reagerer straks. Det handler om at positionere os stærkt så tidligt som muligt,” siger Peter Browall.

Bag selskabet Skyways Express AB står Mansvell Enterprises, der også var hovedaktionær i Cimber Sterling.