- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Slitage skyld i motorhavari på British Airways fly

Et British Airways fly af typen Airbus A319 udsendte den 17. september 2009 'Mayday' efter starten fra Københavns Lufthavn på vej mod London-Heathrow. Havarikommissionen har netop offentliggjort en rapport, der konkluderer, at motorhavariet var forårsaget af et slidt kompressorblad.

Den 17. september 2009 kl. 07.50 havde et Airbus A319-fly fra British Airways netop påbegyndt opstigningen fra Københavns Lufthavn med 115 passagerer og 6 besætningsmedlemmer ombord, dader opstod en fejl på venstre motor, og flyet måtte returnere til lufthavnen i Kastrup.

Flyetbefandt sig blot 22 kilometer sydøst for Københavns Lufthavn, da udstødningstemperaturen på venstre motor steg voldsomt.Samtidig visteflyets elektroniske overvågningssystemer, at der var en fejl på motoren. Der blev iværksat en nødprocedure, og venstre motor blev lukket ned.

Kabinebesætningen havde samtidigt observeret røgtåge i kabinen, som dog forsvandt da venstre motor blev lukket ned. Men cockpitbesætningen havde som følge heraf udsendt nødopkald “MAYDAY, der efterfølgende blev nedgraderet til et “PAN“ nødopkald. Forskellen mellem MAYDAY og PAN er, at ved førstnævnte nødopkald kan der være fare for menneskeliv, mens PAN indikerer tekniske problemer uden umiddelbar fare for menneskeliv.

Begge typer nødopkald giver adgang til prioriteret behandling af lufthavnens kontroltårn, således at landing kan foregå hurtigst muligt. I det pågældende tilfælde landede British Airways-flyet på Københavns Lufthavns bane 04R kun 23 minutter efter starten.

Havarikommissionen udsendte i sidste uge en rapport, der konkluderer, at motorhavariet sket som følge af brud på et kompressorblad. Bruddet opstod ifølge rapporten som følge af slid, der tillod bøjning af bladet.

Ifølge Havarikommissionens opfattelse kunne motorhavariet have været undgået, hvis der var foretaget en motorinspektion med hyppigere interval.
Efterfølgende har motorproducenten iværksat forebyggende foranstaltninger, der blandt andet betyder, at motorerne skal demonteres efter 500 flyvninger.