- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Smart Pass klar til danske SAS Guldkort-holdere

Omkring 12.000 danske Guldkort-holdere hos SAS EuroBonus får nu også muligheden for at stryge igennem lufthavnene med et såkaldt Smart Pass, der lander i guldmedlemmernes postkasser i disse dage.

Det kan godt være, at SAS har måttet døje med en ældre og mindre miljøvenlig flyflåde end konkurrenterne, at selskabets enhedsomkostninger er langthøjere end konkurrenternes, og at regnskaberne igen og igen viser blodrøde tal.

Men til gengæld har selskabet igen og igen bevist, at man ligger forrest i feltet af luftfartsselskaber, når det kommer til indførelse af ny teknologi, der kan gøre rejsen lettere for passagererne.

Seneste tiltag er det såkaldte Smart Pass. I oktober sidste år startede SAS med at tilbyde det til de ca. 21.000 svenske indehavere af SAS Eurobonus Guldkort. Nu er turen kommet til de ca. 12.000 danske guldkortholdere, derfremover kanbenytte den lille smarte chip til at komme let og elegant gennem lufthavnene og ombord i flyene.

“Vi forventer at de modtager Smart Pass’et med posten i dagene op til påske,“ siger Per Møller Jensen, Vice President, Brand, Marketing og EuroBonus i SAS.

Smart Pass er en lille sticker, der eksempelvis kan påklistres mobiltelefonen. Ved check-in, security, lounges og ude ved gaten holder man blot stickeren hen foran de særlige Smart Pass-læsere. Ingen boardingkort eller for den sags skyld elektroniskboardingkort som sms eller mail. Bare et lille klistermærke på bagsiden af telefonen.

Klar i CPH efter påsken
Passet kan bruges ved rejser med SAS og Widerøe inden for Skandinavien og fra skandinaviske lufthavne til lufthavne i Schengen-landene. I Københavns Lufthavner Smart Pass-læserne indtil videre sat op ved selfservice-maskinerne i Terminal 3, ved indgangen til SAS-lounges og ved de respektive gates. Menteknikere hos SASknokler for også at få læserne på plads ved fasttrack og sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. De forventer at være færdige lige efter påske.

Smart Pass er baseret på den såkaldte Near Field Communication-teknologi (NFC). I første omgang er NFC-teknologien lagt ind i det lille klistermærke. Nogle mobiltelefoner indeholder allerede i dag NFC-teknologien. Men det er så få, at SAS indtil videre har valgt løsningen med klistermærkerne. Per Møller Jensen forventer dog, at SAS har en app klar senere på året, så folk slipper for at have klistermærker bag på telefonerne.

I juni sidste år blev SAS hædret med IATA’s såkaldte Fast Travel Award. Selskabet var sammen med Københavns Lufthavn det første af IATA´s 230 luftfartsselskaber, der indførte alle fem definerede ‘Fast Travel’ mål. Kæden af self-service løsninger omfatter indcheckning via automat, mobil eller internet, foretage en ombookning, stå for dokumentkontrol, registrere sig ved boarding og rapportere eventuel forsinket bagage.

Læs også:

SmartPass til alle 54.000 SAS-guldkortholdere