- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SmartLynx-træningsflyvning gik helt galt

Et Airbus A320-fly blev alvorligt skadet ved en træningsflyvning hos estiske SmartLynx. Flyet havde få dage forinden fløjet danske chartergæster til Gran Canaria.

ACMI- og charterflyselskabet SmartLynx er meget benyttet af de danske charterarrangører. Flyselskabet, der har hovedkontor i Riga og et datterselskab i Tallinn i Estland, har specialiseret sig i wetlease-flyvninger for ruteflyselskaber samt charterflyvninger for de store rejsearrangører.

Det er et marked, hvor der i øjeblikket er travlhed og stor efterspørgsel, hvorfor der konstant skal uddannes nye piloter.

Onsdag den 28. februar var SmartLynx Estonia i en Airbus A320-200 i gang med at gennemføre træningsflyvninger med såkaldte ‘touch-and-go’, hvor piloterne foretager en landing og derefter accelererer igen, uden at flyet kommer til standsning på landingsbanen.

Træningsflyvningen foregik i A320-flyet med registreringen ES-SAN, hvor en instruktør, to uddannede piloter og fire elever var ombord. Flyet med rutenummer MYX9001 gik på vingerne kl. 12.03 lokal tid, og de følgende timer blev der gennemført lidt flere end et dusin touch-and-go´s på bane 08 i Tallinn Airport, skriver The Aviation Herald.

Ved endnu en landing kl. 17.04 gik det galt. Ifølge Ohutusjuurdluse Keskus (havarikommissionen i Estland, red.) kom flyet ned på banen, men der var vanskeligheder med at få det i luften igen, og dele af flykrop og motorer havde kortvarigt kontakt med banens overflade. Det lykkedes at få flyet i luften, hvorefter det tog et stort venstresving og sendte nødopkald til tårnet, inden der blev foretaget en sikkerhedslanding på den 3.480 meter lange bane 26.

Betydelige skader på flyet
Ved landingen hørtes et stort brag, og flyet kurede til venstre nedad banen og blev bragt til standsning 800 meter fra banetærsklen. Ifølge The Aviation Herald kom to af de syv ombordværende lettere til skade, mens flyet fik betydelige skader.

Beskadiget motor på ES-SAN efter den mislykkede træningsflyvning. (Foto: The Aviation Herald)

Et af flyets to dæksler til hjulbrøndene i landingsstellet blev fundet omkring seks kilometer sydøst for enden af bane 08, og den estiske havarikommission har efterfølgende kategoriseret hændelsen som en ulykke.

Flyets transponder stoppede overførsel af data efter den hårde touchdown på bane 08, og stigningen samt den efterfølgende landing er således ikke blevet optaget via ADS-B. (system, der sender positionsdata fra flyet, red.)

Opgaver i Københavns Lufthavn
Det pågældende fly gennemførte den 25. februar en rundtur fra København til Gran Canaria og dagen efter en flyvning fra København til Fuerteventura og tilbage igen. Begge flyvninger var for en dansk charterarrangør. Herefter blev flyet anvendt til to flyvninger til Sharm-el Sheikh, inden det blev taget i brug til træningsflyvningerne.

SmartLynx Airlines fra Letland har i øjeblikket seks Airbus A320-fly på kontrakt hos easyJet frem til den 31. marts. Herudover beskæftiges i øjeblikket også tre Airbus A320-200 fra det estiske datterselskab på vegne af TUI Airlines Belgien samt en Airbus A321-200 på vegne af tyske Condor.

 

Relaterede artikler:

Baltiske flyselskaber har kronede dage

EasyJet henter hjælp hos lettisk flyselskab

SmartLynx på erobringstogt

SmartLynx forsinker hver tredje flyvning for Norwegian

28 gange om ugen med SmartLynx til Aalborg