- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Snart Airbus A319 til Færøerne

Det har gennem mange år været en særlig udfordring for piloter at lande i Vagar-lufthavnen på Færøerne. Nu er der skrevet kontrakt om forlængelse af banen til 1.799 meter. En udbygning, der ventes at stå færdig i slutningen af 2011.

En landingsbane på 1.100 meter omgivet af høje fjelde med ofte forekommende kraftig turbulens og tåge, er forhold som mange piloter helst undgår. Men det er sådan de faktiske forhold har været i Vagar Airport på Færøerne.

Siden1963 har der været ruteflyvninger fra København til Vagar-lufthavnen. En lufthavn, der blev opført under 2. verdenskrig, og som først fik betjening af jetfly i 1977, da Maersk Air indsatte en særlig udviklet Boeing 737-200 Advanced, der havde særlige “heavy duty brakes“ og dermed usædvanlige kortbanepræstationer.

Indtil da havde Maersk Air anvendt Fokker F27-600 Friendship på ruten med en flyvetid på 3,5 timer og plads til 44 pasagerer. Et af Maersk Air´s meget sjældne havarier foregik rent faktisk i Vagar Airport ijanuar 1975 under en landing, men heldigvis uden personskade.

I dag flyver kun Atlantic Airways på ruten med materiel af typen British Aerospace Bae 146-200 og Bae 146 AVRO RJ100samt AVRO RJ85. Det er jetfly med en kapacitet på op til 97 passagerer.

Men nu bliver startbanen i Vagar Airport udbygget fra 1.100 meter til 1.799 meter. Et arbejde der ventes afsluttet ved udgangen af 2011. Baneforlængelsen i Vagar Airport betyder, at Atlantic Airways fra foråret 2012 kan indsætte Airbus A319 på ruterne til Færøerne. Det er konsekvensen af en investering på 221 mio. kroner, som P/F Vagar Airport har udpeget J&K Petersen Contractors P/F til at udføre. Dermed vil der opstå nye muligheder for operatører, der vil beflyve lufthavnen, idet der ikke længere er krav til materiel med særlig kortbanedygtighed.

Lufthavnen i Vagar var i perioden fra 1963 frem til 30. april 2007 drevet af Statens Luftfartsvæsen i Danmark.