- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sociale medier hitter i rejsebranchen

Facebook, Flickr, YouTube og Twitter - rejsebranchen har taget de sociale medier til sig.

Internettet har revolutioneret rejsebranchen gennem de seneste 10 år, og det elektroniske medie kommer til at spille en stadig stigende rolle for rejsearrangører og luftfartsselskaber. Det viser den seneste udvikling efter fremkosten af de sociale medier.

De sociale medier – også kaldet Web 2.0 – tiltrækker en stigende antal forbrugere, der ønsker at at bruge nettet mere interaktivt. Det har rejse- og luftfartsindustrien også opdaget. Derfor anvendes i stigende omfang blogs, fora, video- og fildelingssites (eksempelvis YouTube) og sociale netværks-sider som Facebook MySpace og LinkedIn.

Disse platforme bliver anvendt til at formidle produktinformationer, yde kunde-support samt at modtage og besvare feedback fra kunderne. Og kunder der der nok af på de sociale medier. Alene Facebook har rundet 300 mio. brugere og tallet fortsætter med at stige eksplosivt.

Lufthansa har også opdaget værdien af “social media marketing“. Sammen med kommunikationsbureuaet Profero har selskabet lanceret MySkyStatus, der er koblet sammen med sociale tjenester som Facebook og Twitter. Med MySkyStatus kan venner og familie følge med i rejserne hos MySkyStatus-brugerne. Der sendes automatisk informationer til Facebook og Twitter med informationer om flyvningen inklusive positioner, flyvehøjde og ankomsttider m.v.

SWISS gennemfører i øjeblikket en såkaldt “virtual flight“ kampagne, hvor man skal starte rejsen på Facebook eller Twitter. Herigennem deltager man i lodtrækningen om rejsepræmier, mens man undervejs bliver ført forbi SWISS på YouTube, Flickr, Friendfeed og Delicious.

På Facebook finder man i dag mange aktører fra den danske og skandinaviske rejseindustri – eksempelvis SAS, men også store rejsearrangører som Albatros og MyTravel. For ikke at glemme Boarding.dk, der ligesom vore kolleger hos Take Off har oprettet en fanside på Facebook.

Link: Boarding.dk fanside på Facebook